Pieniny nationaal park (Szczawnica)

Reisverhalen - Polen

Na enige commotie komen we uiteindelijk aan die ons naar het kleine plaatsje Wadowice gaat brengen. De buschauffeur zal ons, hopelijk, wel helpen vanaf hier en vanuit onze stoel zien we het landschap veranderen; smallere wegen, meer groen en lieve kleine houten huisjes.

Dit is het meest ruige gebied van Polen – de bergen van de machtige Karpaten.

Als we in het geboortedorp van paus Johannes Paulus II haasten we ons naar een supermarkt om bij een andere halte weer in te stappen in een andere bus en richting Nowy Targ te gaan.

Onderweg vele verschillende soorten schapenvellen die aangeboden worden en we gaan nu echt de rollende heuvels van Zuid Polen in waar het leven schijnt te hebben stilgestaan. Weer een bus stationnetje en aangezien niemand hier Engels spreekt hebben we veel moeite om erachter te komen waar naartoe te gaan.

Ik heb drie toeristische dorpjes in de heuvels van de  Karpaten opgeschreven en als we een naam Szczawnica zien staan op een bus haasten we ons erheen en stappen in. Het is een echte hobbelbus en we zien weinig door de ramen aangezien de helft is afgeplakt.

dunajec kloof

Na een heerlijke relax-dag in het spa-dorpje gaan we vandaag vroeg op stap; eerst nemen we de bus richting Sromowce Wyze Katy. Het stadje waar we uitstappen is reeds ontdekt door het massatoerisme die hier al in 19de eeuw aanwezig was om de spa’s te gebruiken en daarnaast is de “rafttrip” over de rivier een Poolse traditie.

Vanzelfsprekend gaan wij de “dure” rafttrip niet doen, wat overigens meer lijkt op een relaxte boottrip, maar een vijf uur durende hike door de bergen.

Boven aangekomen op de eerste heuvel, loopt het zweet al behoorlijk over onze ruggen en niet alleen door het lopen tegen de steile berg op. We schrikken op van een man die op z’n knieën in het bos zit! Wat doet hij daar zo stilletjes op dit uur van de ochtend? Het blijkt dat het champignons-tijd is en verderop zijn nog veel meer mensen bezig hun plastic tassen te vullen.

De terugweg per boot

We lopen nu over de bergkammen met af en toe prachtig uitzicht over de diepe vallei “Dunajec gorge” en de rivier die daar beneden als een slang zijn weg kronkelt. Alleen een herder wandelt hier en is druk bellend en zwaaiend bezig zijn kudde bijeen aan het houden.

Verderop als meerdere paden kruizen komen we meer dagjesmensen tegen. We lunchen bij een ruïne van een kasteel en vervolgen onze hike die ons nu over een meter brede richel waar we goed ons evenwicht moeten houden om niet aan een van de kanten de heuvel af te rollen.

Laat in de middag komen we aan bij een rivier waar het de bedoeling is dat we wachten op een boot die ons naar de overkant brengt. Het geeft ons de tijd om van de traditionele “rafts” te genieten die hier veelvuldig langskomen. Deze zien eruit alsof er meerdere kano’s aan elkaar gevlochten zijn met een grote baal stro op de voorzijde van de boot.

Twee medewerkers gestoken in traditionele kleding inclusief prachtige pet besturen de boot d.m.v. lange stokken die zij beurtelings in het water steken.  Het doet me ietwat denken aan de gondola’s in Venetië.  Het is laat in de middag als we terug zijn in Szczawnica.

het kasteel van debno

Na een paar dagen op de camping besluiten we vandaag onze spullen op te pakken.  We nemen de bus richting Czorsztyn waar we uitstappen in de stromende regen. In het houten bushaltehokje eten we ons ontbijt op waarbij we worden vergezeld door talloze rokende mannen in folklorekleding die op weg zijn naar hun “rafts”.

Met paraplu wandelen we richting de kasteelruïnes uit de 13e eeuw van het stadje dat een prachtig uitzicht verleent op het daarachter gelegen meer en de oud Hongaarse tegenhangerkasteel aan de overzijde.

Bij de souvenirshops zien we de geitenkazen wederom liggen die er eerder uitzien als geribbelde kokers en we kiezen voor wat appels en peren die rijp aan de bomen hangen langs de weg.

Er staat hier een bushaltepaaltje maar geen zicht op een bus en wij besluiten terug te lopen naar de autoweg waar we zijn uitgestapt. Daar stopt een minibusje die ons naar Debno brengt, bekend om zijn houten kerk. Hij is prachtig, de Church of St. Michael de aartsengel maar wel gesloten helaas. Het mag de pret niet drukken; de kerk is gebouwd in 1490 en dat maakt hem een van de oudste houten kastelen van het land.

Hij is volledig uit hout gebouwd zonder een nagel gebruikt te hebben. We kijken door de ramen van de kerk en daar is de “huiskamer” kerk goed zichtbaar. Kleden tegen de muren en op de vloer, schilderijen en een wandlamp die je eerder in de kroeg zult zien dan in de kerk. We gaan op weg naar onze bestemming van vandaag; Zakopane om de hoge Tatra’s aan te doen.

szczawnica - tips & advies (2009)

• Naam : Camping Ewy

Adres : Ul. Nad Grajcarkiem 51

Prijs : 10 ZL; 5 ZL

pp en 5 ZL per tent

Tel.nr. : 018 262 26 65

Inhoud:

Deze camping (en hotel) bevind zich aan de andere kant van het landweggetje langs de rivier onder de heuvel (en weg). Het veldje wordt half bezet door geparkeerde auto’s en het achterstuk (waar een lange trap naar het centrum leidt) en de zijkant zijn voor tentjes. De voorkant (aan de rivierzijde) is bedoeld voor mensen met campers en een caravan en voor gasten van het hotel.

Er is een klein kraantje aan de zijkant van het pand en je kunt gebruik maken van de douches (je betaald hiervoor extra) in de betonnen bunker aan de zijkant van het hotel. De eigenaresse is heel vriendelijk en het heeft allemaal een zeer familiare en gezellige sfeer.

zie ook:

meer links:

Le Linge

FRANKRIJK

Le Linge is een onderdeel van de Vogezen in het oostelijk deel van Frankrijk met flinke pieken.

Bastogne

BELGIE

Bastogne ligt in het hart van de Belgische Ardennen en is zwaar geraakt tijdens de oorlog aldaar.