Tatra nationaal park (Zakopane)

Reisverhalen - Polen

de natuurlijke juweel

We zijn gisteren aangekomen in het meest populaire “hikers” stadje van Polen, Zakopane en zijn vanmorgen vroeg opgestaan. Lang was Zakopane niet meer dan een klein bergdorpje. Zo is bekend dat er in 1646 niet meer dan 43 inwoners waren.

Pas in het midden van de 19e eeuw begon Zakopane als stad in betekenis toe te nemen en begon toeristen en kunstenaars uit het 100 km noordelijker gelegen Krakau aan te trekken.

Tussen 3 januari 1795 en 11 november 1918 hoorde Zakopane bij Oostenrijk. Het was door de Derde Poolse Deling bij Oostenrijk gekomen en door het einde van WW1 kwam het bij de nieuw gevormde staat Polen.

De stad ligt op een hoogte van 800 meter aan de voet van de berg Giewont. Tegenwoordig trekt de stad vele toeristen, er zijn talrijke hotels en pensions. Door de typerende bouwstijl van de Podhale met houten huizen en veel houtsnijwerk, heeft het stadje nog steeds een dorps karakter. De plaatselijke bevolking, die in Polen de Góraly (= bergbewoners) genoemd worden, hecht sterk aan tradities.

Op straat is vaak een kapela te horen die de voor de streek traditionele muziek speelt.

de bergen in

Het grootste gedeelte van de inhoud van onze tassen laten we achter in het hostel en wandelen vervolgens naar het busstation waar een minibus op ons staat te wachten.

De bus zit bomvol met hikers en we schrikken nog meer als we aankomen op onze plaats van bestemming; een gigantische lange rij voor de kabelbaan en een circus van winkels, kramen en mensen eromheen.

Met voorbedachten rade hebben we een minder populaire hike gekozen en zullen we wel de allerhoogste gedeelten van het “Hoge Tatra-gebergte” gaan zien maar niet gaan trotseren.

Het pad leidt vrij steil omhoog naar een richel waar we een goed uitzicht hebben op achter ons de Poolse dorpjes die we achter hebben gelaten en voor ons de pieken van het gebergte in de mist.

Op het plateau voordat de hoge bergen echt beginnen nemen we plaats op een houten bank achter een huisje en genieten van de zon. Veel mensen eindigen hun hike hier en nemen plaats op een van de grote terrassen.

Andere vervolgen hun wandeling richting de meren, de route die wij ook in gedachten hebben. We zien, als we een aantal hikende nonnen passeren, de eerste meertjes met “forel”, lage struiken met af en toe schitterende gekleurde bloemen en waterige groene mos-veldjes. Bij een van de laatste watertjes voor de hoge steile rotsen, waar het pad langsloopt en daarna terugkeert gaan we het pad af, wat eigenlijk verboden is en zetten thee achter wat struiken en rotsen.

Hoge Tatra nationaal park (NP):

De Hoge Tatra is een gebergte op de grens van Slowakije en Polen. Het is een onderdeel van respectievelijk de Tatra, de Beskiden en de Karpaten. Het gebergte is het hoogste en ook het enige alpiene deel van de Tatra gelegen in het centrale noorden van Slowakije (4/5) en het Poolse gebied rond Zakopane (1/5).

Het hoogste punt van de Tatra, en van de gehele Karpaten is de Gerlachovský štít (2655 m), gelegen in Slowakije. De belangrijkste stad in de omgeving van de Hoge Tatra is Poprad, gelegen aan de rivier de Poprad, ten zuidoosten van het gebergte.

De streek rondom het Poolse Zakopane heet de Podhale. De hoogste top aan de Poolse kant is de Rysy (2499 m). De Hoge Tatra is een uniek natuurgebied en ook het belangrijkste skigebied van Slowakije en Polen. Het heeft daar de status van Nationaal Park . Ten tijde van het communisme, was dit gebied vooral geliefd bij het wat rijkere deel van de Sovjet-Unie en andere toenmalige Warschaupact-staten.

Je kunt er (berg)marmotten terugvinden maar ook reeën, wilde katten en wilde beren.

bbrrrrr.....

Pete valt in slaap terwijl ik langs het meer wandel en vind een magische plek achter een heuveltje en een beek. Het voelt aan als een heilige Indianenplaats met een drietal gigantische rotsblokken. Ik maak pete wakker en laat de plek zien die direct in de smaak valt. We halen onze tassen en ik haal wat water uit het kraakheldere meertje.

We maken onze anti berentouw vast aan de rots om voordat we gaan slapen onze voedseltassen aan op te hangen. Het wordt steeds rustiger op de route en als de zon ondergaat is het doodstil en het wordt direct fris hier op 1600 meter hoogte.

Het is prachtig om de machtige rotsen achter ons te hebben en we zien een klein lichtje tegen de rotswand opflikkeren; waarschijnlijk nog een paar “hikers” die gestrand zijn.

Om 20:00 is het pikkedonker en de temperatuur zakt heel snel; we hebben het allebei koud en duiken snel met al onze kleren aan onze tenten in.

Alles is nat

Het is vannacht verschrikkelijk koud geweest; een bries kwam onder het tentdoek door, het tentzeil is zeiknat door het gebrek van bomen en de dauw hangt in de tent. Om die reden heb ik geen oog dichtgedaan vannacht, mijn gezicht deed zelfs zeer van de kou en ik heb nog geprobeerd wat te slapen door mijn voeten in mijn lege rugzak te steken – allemaal tevergeefs!

Als ik rond vijf uur de tent uitga en het een beetje licht wordt zie ik een laag ijs op mijn tent liggen. We zetten warme thee en ik probeer warm te worden door rondjes om de tent en de rots te rennen maar veel helpt het niet aangezien mijn sokken en schoenen zeiknat zijn.

Gelukkig duurt het niet heel lang voordat de zon doorkomt en ik lig in mijn slaapzak in de zon op de rotsen en ik dommel weg. Nadat we nog een portie “porridge” hebben gegeten besluiten we op te breken en terug te wandelen door het landschap wat nu helemaal voor ons alleen is. Terug in het hostel herpakken we onze spullen en na een hete douche en een perfecte maaltijd duiken we al snel onze bedden in.

zakopane - tips & advies (2009)

Op zo’n 500 meter ten oosten van het eigenlijke centrum van Zakopane liggen het trein- en busstation nagenoeg naast elkaar. In principe kun je aanhouden dat korte afstandsreizen beter door bus kunnen worden afgelegd terwijl langere reizen beter bestemd kunnen worden als een treinreis.

Zakopane – Proprad (SLOWAKIJE): er gaan zo’n 4 a 5 bussen per dag richting Proprad te weten om 06:00, 08:30,

11:30 en 16:00. De rit duurt zo’n 2 uur en kost 20 Zloty.

• Naam : Hostel Szarotka

Adres : Ul Nowotarska 45g

Prijs : 45 ZL double incl. douche en wc

Tel.nr. : 018 201 3618

Website : www.szarotkaptsm.republika.pl

Inhoud:

Dit zeer vriendelijke en leuke hostel met 62 bedden (zo zegt de folder) is gelegen aan een drukke straat maar ziet er binnen perfect uit. Er is een keuken en een wasmachine en de dubbele kamer die wij hadden was echt perfect.

De douche superheet, er stond een grote eettafel en twee prima een persoons bedden voor een perfecte prijs. Het ligt bijna in het centrum.

zie ook:

meer links:

Wolfgang

OOSTENRIJK

Een van de vele hele romantische plaatsjes aan een meer in het centraal gelegen Salzkammergut.

Hoverla berg

OEKRAINE

Iedereen in Oekraïne zou de hoogste berg van het land, berg Hoverla moeten beklimmen.