MALEISIË



Officiële Naam                    : Maleisië

Hoofdstad                           : Kuala Lumpur

Munteenheid                       : Ringgit (MYR)

Taal                                      : Maleisisch, Engels

Inwoneraantal                     : 25.000.000 

Visum nodig                       : Nee


inleiding


Maleisië was en is altijd een van de belangrijkste vakantielanden in Zuidoost-Azië geweest.

 

Met een modern vliegveld, betrouwbare nationale vliegtuigmaatschappij, een rustige politieke situatie, een schijnbare economische groei, progressief denken en natuurlijk een prachtig divers landschap, een gemixte bevolking en een heerlijk klimaat.

 

De laatste jaren is daar toch wel iets veranderd; een onrustig politiek klimaat en twee verschrikkelijke rampen met vliegtuigen in korte tijd. 

 

MH-17 ongeluk

In het eerste deel van 2014 gebeurden er twee opmerkelijke gebeurtenissen met vliegtuigen van “Malaysian Air”; op 8 maart 2014 vertrok de Boeing MH370 vanaf Kuala Lumpur International Airport met ruim 200 mensen aan boord voor een nachtvlucht naar Peking, waar het toestel om 06:30 had moeten landen. Ongeveer 40 minuten na vertrek was het reguliere contact verbroken.

 

Het toestel verdween opeens van de rivier in de Golf van Thailand. Na de verdwijning werd een grote zoektocht in gang gezet. 

 

Er werd vooral gezocht op de bodem van de Indische Oceaan ten westen van Australië waar niets werd gevonden. Maanden na de ramp spoelden brokstukken op het eiland Reunion en op de kusten van Madagascar aan.

 

Een paar maanden, op 17 Juli, was het weer raak. De Malaysia Airlines vlucht MH17, een normale lijndienst, die op weg was van Schiphol naar Kuala Lumpur crashte bij het Oost-Oekraïense dorp Hrabove (regio Donetsk), nadat deze geraakt was door een luchtdoelraket.

 

Rondom Donetsk was op dat moment een pro-Russische opstand gaande. Aan boord waren 298 mensen, 283 passagiers en 15 bemanningsleden. 193 inzittenden hadden de Nederlandse nationaliteit. Er waren geen overlevenden. Het onderzoek van de crashsite en het bergen van lichamen en persoonlijke bezittingen verliep moeizaam. De brokstukken lagen verspreid over een grote oppervlakte, in een conflictgebied waar pro-Russische separatisten en het Oekraïense leger gewapend strijd leverden. 

 

De oorzaak van de crash is onderzocht door de Onderzoek raad voor Veiligheid, die concludeerde dat het vliegtuig op 10 kilometer hoogte neergehaald is door een raket van het type Boek. De VN-Veiligheidsraad was unaniem in zijn oordeel dat het vliegtuig was neergehaald (zonder een oorzaak of schuldige partij aan te wijzen), en veroordeelde deze actie in resolutie 2166. Het onderzoek loopt nog. 


Crisis op hoog niveau

Ook op regeringsniveau is het een en ander gaande in Maleisië; daar waar we eerst alleen wat calamiteiten door kregen van islamitische groeperingen die rotzooi schopte in Zuid Thailand is het nu ook mis op regeringsniveau. Er wordt zelfs gesproken over een regeringscrisis. Wat is er gaande?

 

In het multireligieuze Maleisië willen de partijen van de islamitische meerderheid sharia-wetten invoeren.

 

Daartegen verzetten zich de partijen van de Chinezen en Indiërs, die deel uitmaken van de regeringscoalitie. Nadat de grootste partij van het land, de islamitisch-nationaal-conservatieve Unites Malays National Organisation (UMNO) haar ondersteuning voor een wetsvoorstel van de oppositiepartij PAS aankondigde, volgens welke de zogenaamde “Hadd-wet” uit het islamitische recht van de sharia in oktober in werking dient te treden, kondigden enkele ministers in dit geval hun aftreden aan.

 

Etniciteiten in Maleisië: 

De woordvoerders van UMNO bezwoeren weliswaar dat het islamitisch recht alleen tegenover moslims toegepast zou worden, maar gezien de islamitisch-conservatieve dominantie gaan de vertegenwoordigers van de etnische minderheden er van uit dat dit tot een situatie leidt waarin men één vinger geeft en daarna tegelijk de hele hand genomen wordt. Met het oog op het feit dat de tot de jaren-70 toch zeer liberale Maleisische moslims duidelijk radicaliseerden, is dit zelfs helemaal niet zo onjuist. 

 

In principe worden de etnische Maleisiërs, die ongeveer de helft van de bevolking van het land vormen, tegenover de andere etniciteiten (ongeveer 24% Chinezen, ongeveer 11% inheemse volkeren, ongeveer 7% Indiërs en ongeveer 8% andere etniciteiten) door de regering systematisch bevoordeeld en ook bij voorkeur benoemd in de openbare dienst.

 

Bovendien is de islam staatsreligie en de in ieder geval op papier gegarandeerde godsdienstvrijheid wordt enorm beperkt.



MALEISIË uitgelicht:






informatie over MALEISIË: