Bezienswaardigheden - Panama

"panama-stad"




inleiding


Bij verre de meest Cosmopolitan stad van Latijns Amerika die enerzijds een skyline heeft die niet zou misstaan in de Verenigde Staten of Azië en aan de andere zijde een oud koloniaal centrum bevat. Het is niet voor niets dat Panama City het “Miami” van het zuiden wordt genoemd. Naast deze tweedeling heeft de stad natuurlijk het zeer belangrijke Panama Kanaal in zijn gelederen wat de geschiedenis van het land heeft veranderd. Gesticht in 1519 bij de Spanjaarden werd de stad zo’n drie jaar later totaal verwoest door de Welse piraat “Morgan” en werd even verderop (het huidige Casco Viejo) herbouwd.  


highlights


Casco Viejo (oude binnenstad): 

In 1671 werd de oude binnenstad van Panama City totaal verwoest door de Welse piraat “Morgan”. Er werd besloten de nieuwe stad zo’n 8 km verderop te bouwen op een beter verdedigbaar schiereiland. Daarnaast werd er een stadsmuur omheen gebouwd waar de naam “Casco Viejo” vanaf stamt. Nadat het kanaal gebouwd werd en de stad steeds verder uitbreidde kwam de oude binnenstad in verval. Vandaag de dag worden alle straten, kerken en koloniale gebouwen allemaal opgeknapt en is “Casco Viejo” eigenlijk een bouwput. De oude ommuurde stad werd in 2003 als erkenning opgenomen in de lijst van UNESCO. Belangrijke plekken zijn o.a. “Plaza de la Independencia” en “Plaza de Francia” waar een groot monument staat waarop de namen van de bouwers van het eerste kanaal (de poging toe) – vooral overleden door ziektes als malaria en dysenterie.  


Panama Kanaal:

Een van de grootste engineering meesterstukken is toch wel de bouw van het Panama Kanaal. Eerst geflopt als Franse onderneming in de 19e eeuw werd het in het begin van de volgende eeuw door de Amerikanen beter gedaan. Zo’n 80 kilometer werd er gegraven om een doorgaande waterweg te bouwen tussen de Caribische Zee en de Stille Oceaan. In het “oude” kanaal (volgend jaar in 2014 wordt het nieuwe kanaal actief) zijn 3 sluizen (Miraflor, Pedro Miguel en Gatun) en er worden wereldwijd boten gebouwd op de grootte van het kanaal. Zo’n 14.000 boten varen er jaarlijks door het kanaal.

 

Het meest dichtbij Panama City liggen de Miraflor docks, bereikbaar met een stadsbus vanuit het centrum van de hoofdstad. 

 

Andere bezienswaardigheden: 

Heuvel van “Ancon” (uitzicht brug, kanaal, de oude stad en de nieuwe stad).



tips & advies (2013)


Boot naar Colombia: er gaan verschillende soorten, groottes naar Colombia van verschillende plaatsen. De meesten gaan echter van Porvenir (of Carti). Je wordt opgehaald bij je ho(s)tel om 5:30 AM en wordt met een 4x4 WD opgehaald (25 USD) en de trip duurt zo’n 2,5 uur, dan met een speedboot vervoerd naar de haven (10 USD – 45 minuten) en daar moet je nog 10 USD belasting betalen om het NP in te mogen. Je betaalt ook nog een 2 USD belasting. 

 

Er gaat een speedboot naar Colombia maar deze gaat niet naar Cartagena, doet er 3 dagen (i.p.v. 5) over en het is ruig op het water en je wordt nat. Echt genieten is er dus niet bij. Dit is ook de enige optie dat je op de eilanden (in een tent of hut blijft slapen en dus niet op de (zeil)boot zelf).  Voordeel is wel dat het zo’n 100 a 150 dollar goedkoper is. 

 

De groottes van de boot verschilt nogal – er zijn boten van 100 FT lang en van 25 FT. Je hebt boten waar 25 mensen meekunnen en waar 4 mensen meekunnen. Ook gaat er een catamaran. Prijzen zijn zo’n 500 USD voor 4 nachten (5 dagen) inclusief 3 dagen in en rond de eilanden van San Blas. Je krijgt snorkelspullen en eten en drinken zijn inclusief (op alcohol en snacks na). .


  • Naam : “Miraflor Docks

Prijs           : 8 USD 

Transport  : neem de metrobus vanaf “Cinco de Mayo” plaza naar “Albrooks”. Daarvandaan kun je een lokale bus (0,25 USD) nemen richting de sluizen. Het is dan nog een minuut of 10 lopen. 

Tijd            : hele dag (maar beste tijd is tussen 09:00 en 11:00 en 15:00 en 17:00 wanneer de grote boten passeren)

 

Inhoud:

Een van de hoogtepunten van Panama is en blijft het zo belangrijke Panama kanaal. Al kun je alle drie de sluizencomplexen bekijken “Miraflor” is het meest toegankelijke van de drie. Na het betalen van de entree kun je een kijkje nemen op een van de terrassen om te kijken hoe de systemen werken. Als je gelukt hebt kun je een van de grote containerschepen zien passeren. Voor ons Nederlanders is het zien van sluizen niet zo heel opmerkelijk maar dan wil ik je adviseren om de 10 minuut durende film te gaan bekijken. Daarin wordt de geschiedenis, de belangrijkheid en de toekomst van het kanaal laten zien in woord en geluid (in Engels). Tenslotte kun je een kijkje nemen in het museum dat over vier verdiepingen verdeeld is. Naast heel veel informatie, kun je hier attributen, schaalmodellen en b.v. de onderwater wereld van Panama bekijken. 


Naam            : Hostel “PanAmericana

Adres            : Plaza Herrera

Prijs               : 13 USD (slaapzaal) incl. ontbijt 

 

Inhoud:

Centraal gelegen aan het “Herrera” park aan het begin van de wijk “Casco Viejo” in een oud koloniaal pand. Er zijn verschillende soorten kamers en alles is vrij ruim opgezet (zelfs in de slaapzalen is ruimte voldoende). De hele dag kun je gratis bananen pakken alsmede koffie. Het personeel is vriendelijk en behulpzaam en kan je makkelijk in contact brengen met mensen die je helpen met het boeken van je boottrip naar Colombia wat een beetje chaotisch is. 


Panama City is een redelijke stad om te bekijken (divers met z’n oude stad, moderne centrum en het kanaal) maar als ik de keuze had zou ik een andere stad bekijken voor z’n koloniale centrum (b.v. Havana of Cartagena). Daarbij moet ik wel opmerken dat het Panama kanaal uniek in z’n soort is en ik zou even wachten tot het nieuwe kanaal actief is. Een ander punt is dat je vanuit Panama City de tour kunt boeken die je in een 5 daagse zeil trip naar Zuid Amerika kan brengen – een unieke ervaring. Tenslotte is het wel het vermelden waard dat Panama (City) niet goedkoop is als je deze vergelijkt met bijvoorbeeld Nicaragua of Colombia.  



zie ook: