Kanchanaburi e.o. (Hellfire Pass)

Bezienswaardigheden - Thailand




inleiding


Kanchanaburi is hoofdstad van de provincie Kanchanaburi en het district Kanchanaburi. ligt aan de samenvloeiing van de Khwae Yai en de Khwae Noi rivieren die tezamen de Mae Klong rivier vormen. Koning Rama I bouwde hier z’n eerste defensieve lijn tegen de Burmezen die de nabij gelegen Three Pagado Pass gebruikte om Thailand binnen te vallen. Over de Khwae Yai rivier ligt in de stad de fameuze “brug over de rivier  Kwai” die wereldfaam ontving na de film uit 1957. 

 

Bij het aanleggen van deze brug tijdens de Tweede Wereldoorlog als onderdeel van de spoorverbinding tussen Birma en Thailand door de Japanners kwamen veel dwangarbeiders om het leven, waaronder ook vele Nederlandse krijgsgevangenen die uit Indonesië waren overgekomen. Kerkhoven, grotten, stukken rails en musea laten je alle aspecten zien wat de krijgsgevangenen en Aziatische (dwang)arbeiders hier ten deel viel. 

 

Op 22 januari 2004 bezochten koningin Beatrix en kroonprins Willem-Alexander als onderdeel van hun staatsbezoek aan Thailand deze stad en legden een bloemenkrans bij een militaire begraafplaats waar ook veel Nederlandse KNIL-militairen begraven liggen. IN 1987 was toen nog Prins Willem Alexander haar voor geweest en had z’n respect betuigt bij het JEATH museum 

 

De stad en de provincie staan niet alleen bekend om de dodenspoorlijn; mensen die niet helemaal naar het noorden van Thailand willen of kunnen reizen kunnen hier (bv in Sai Yok NP) een trekking doen al is deze minder spectaculair. Watervallen, olifantenkampen en tempelgrotten en een rits aan “Karaoke” dans- en partyboten op de rivier zullen je deel zijn.


highlights


De brug over de rivier de Kwai:

Het verhaal over de brug zijn groots en de film maakte het alleen maar groter. De brug die je vandaag de dag kunt zien is grotendeels origineel maar is geen schim van de grootte van z’n faam.

 

De eerste brug hier in Kanchanaburi werd in 1942 gebouwd door de eerste Geallieerde krijgsgevangenen en was van hout (net als in de film).  Deze hulpbrug werd al snel vervangen door een stalen constructie die je nu nog wordt gebruikt.

 

Het middenstuk is overigens vervangen door andere stukken na de oorlog aangezien de brug in 1945 door Amerikaanse bombardementen werd vernield. De brug ligt zo’n 4 kilometer ten westen van het centrum van de stad en je kunt zelfs nog een tour maken in de trein over het originele treinpad.


Andere "sights" in Kanchanaburi:

Naast de brug” kun je nog een groot aantal andere zaken bekijken in de stad die alles te maken hebben met de brug. Zo zijn er twee begraafplaatsen in de stad en omgeving. De grootste en bekendste is het ereveld Kanchanaburi waar zo’n 7000 graven liggen waaronder bijna 1800 Nederlandse “KNIL” soldaten.

 

De andere heet Chungkai bevat 1750 graven en ligt zo’n 2 a 3 kilometer buiten de stad. Er zijn ook drie musea in de stad; de eerste en oudste is het JEATH (Japan, Engeland, Australië, Thailand en Holland) Museum - in dit museum is allerlei informatie over de spoorlijn in oorlogstijd te vinden; tevens bevat het een gereconstrueerde gevangen barak uit die tijd (zie onder bij musea).

 

De tweede is gelegen naast het ereveld en heet Thailand – Burma railway centre (entree: 120 Baht) en tenslotte is daar het WWII museum (entree: 50 Baht) wat zich vlakbij de brug bevind. Tenslotte is vlakbij het tweede “ereveld” de Wat Tham Khao Pun (5 km buiten het centrum), een grot die t.t.v. WWII door de Japanners werd gebruikt om wapens en voorraden in op te slaan.

 

De grote grot zou ook gediend hebben om krijsgevangenen te martelen. Nu is het een grot gewijd aan het Boeddhisme met menig altaar.


Tham Krasae + Wang Pho viaduct:

Op zo’n 50 km ten noordwesten van Kanchanaburi ligt de Krasae grot. Nu gevuld met Boeddha beelden en andere religieuze zaken was werd het in WWII gebruikt door de Japanners als schuilkelder en opslagplaats voor voorraden en wapens.

 

Voor de grot en boven de rivier de kleine Kwai liggen of staan nog originele stukken van de befaamde dodenspoorlijn.

 

Je kunt een heel stuk over het viaduct lopen wat je een prachtig zicht oplevert met aan een kant de hoge rotswand en aan de andere zijde de kleine Kwai rivier.


Hell Fire Pass (+ museum):

Het bekendste stuk dodenspoorlijn naast het gedeelte wat over de “brug over de rivier de Kwai” ligt is waarschijnlijk  de 110 meter lange “doorgang” die de Hell Fire Pass is gaan heten. Dit omdat tijdens de “speedo” weken de werkdruk naar 16 tot 18 uur per dag ging en dit voor 12 weken lang.

 

De arbeiders werden bijgelicht door petroleumlampen dat in de diepe gleuf het beeld gaf tezamen met de brute Japanse bewakers van het helle- of vagevuur van de hel. Boven (300 meter trappen) het bed waar de rails op lag is een museum gebouwd.

 

Het museum is in 1994 aangelegd door een aantal oud-kampbewoners van Australische afkomst en het spoor is in 1995 voor een 10 km ontbloot uit de jungle die er de afgelopen 50 jaar overheen was gegroeid. Je kunt hier een wandeling maken van 4 km over het originele railspad naar o.a. de kaartenbrug (de brug was al een paar keer in elkaar geklapt) en Hinton station.  

 

Andere bezienswaardigheden:

  • Sai Yok Nationaal Park en de “tijger” tempel.

Artikel Hellfire Pass - Sai Yok geplaatst in Maart 2024: 



kanchanaburi - tips & advies (1997 en 2014)


Het treinstation ligt aan de noordrand van het centrum, centraal gelegen vlakbij de internationale begraafplaats. Treinen gaan niet heel frequent naar Bangkok maar het is wel comfortabel reizen.

 

Aan de zuidkant van het langwerpige centrum (op zo’n 5 kilometer van het toeristencentra en misschien 4 km vanaf de begraafplaats) ligt het busstation. Je kunt vanaf de rote weg (Th. Saengchuto) een “songthiaw” nemen van bijna bij DE brug naar het busstation – kosten 10 Baht. Overal kun je op- en afstappen.

 

Kanchanaburi – Sai Yok NP (2014) : je moet een bus nemen richting “Sangklhaburi” – deze gaan ongeveer elk uur

vanaf het busstation (perron 9, betalen in de bus); er gaat er zeker eentje om 08:00 en de reis duurt zo’n 2 uur. Kosten 55 Baht.

 

Kanchanaburi – Hell Fire Pass (2014): zie hier bovenstaande informatie – je moet alleen een half uurtje eerder uitstappen. Kosten 50 Baht.

 

Kanchanaburi – Tham Krassae (2014): zie hier bovenstaande informatie – je moet alleen na een uur na vertrek uitstappen bij een redelijke grote kruising (met het bord “Krassae cave”. Hiervandaan is het nog wel 5 a 7 km rijden de vallei in naar de grot, het station en het beroemde viaduct.

 

Kanchanaburi – Bangkok (2014): bussen vertrekken vanaf de hoek van het busstation en de grote weg in een ruimte met een grote (officiële) balie. Prijs 110 Baht, vertrek frequent maar zeker om 08:00. Duur zo’n 2,5 uur. Aankomst op Sai Tai Mai (zuid) busstation in Bangkok.


  • Naam : JEATH oorlogsmuseum

Adres : Th. Wissuttharangsi, Kanchanaburi

Prijs : 50 Baht (2014)

Tijd : 08:30 – 18:00

 

Inhoud:

Dit museum gelegen aan de rivier de “Kwai” in het centrum van Kanchanaburi bestaat uit drie secties. Gelegen op het terrein van een Boeddha tempel zie je op het kleine binnenterrein een grote oppervlakte kaart met de stations, kampen etc. van het traject van de trein. Sectie 1 bestaat uit een U-vormige nagemaakte krijgsgevangenen hut van riet met waarop de gevangenen zaten nu een reeks van indrukwekkende foto’s en tekeningen gemaakt door de gevangenen.

 

Hier kun je o.a. een foto zien van een zeer jonge W.A. van Oranje (1987). Sectie 2 is een zaaltje met grote glazen vitrines vol met spullen uit WWII – helmen, veldflessen, wapens, samoerai zwaarden en bommen en granaten. Hier kun je ook een korte (9 minuten) durende film bekijken van de beroemde brug. In sectie 3, het laatste stuk zijn krantenknipsels bewaard van oud gevangenen die hun verhaal doen.

 

  • Naam : Hell Fire Pass memorial museum

Adres : 80 km ten westen van Kanchanaburi

Prijs : Gratis (2014)

Tijd : 09:00 – 16:00

Website : www.dva.gov.au/commem/oawg/thailand.htm

 

Inhoud:

Dit museum ligt op zo’n 80 km ten westen van Kanchanaburi op ongeveer 500 mtr. van de grote “323” weg. Op dezelfde hoogte staat het supermoderne museum met een panorama, foto’s, films en heel veel informatie over de aanleg van de beruchte dodenspoorlijn van Thailand naar het toenmalige Birma (nu Myanmar). Via een lange houten trap kom je op het voormalige treinrailsbed aan wat nu een gravel pad is.

 

D.m.v. informatiepanels word je op de hoogte gehouden tot je in de befaamde smalle rotsen uit-hakking komt waar menig gedenkteken, foto en rode rozen staan. Aan de andere kant nog een memorial, een Japans treinkarretje en mogelijkheden om de “gleuf” van bovenaf te bekijken.

 

Hier begint de 4 km lange wandeltocht over het bed van de voormalige rails richting Hinton.



Bij het toeristencentrum (Th. Mae Nam Kwhae) zijn meer dan genoeg restaurants, bars en cafe’s waar je van alles kunt krijgen – pizza, macaroni, noedelsoep, Chinees eten en natuurlijk rijst.

 

Hier zijn ook supermarkten – het enige wat ik (nog) niet heb gezien is een grote snackketen zoals KFC, McDonalds of BurgerKing.

 

Bij KTC kun je een prima maaltijd krijgen voor 50 a 60 Baht alleen is het personeel nou niet echt klantvriendelijk.


Naam : Sugarcane II hostel (2014)

Adres : 7 Soi Cambodia, Maenamkwai Road

Prijs : 200 Baht (single)

Tel.nr. : 034 514 988

Website : www.sugarcaneguesthouse.com

 

Inhoud:

Het hostel ligt op zo’n kleine kilometer voor DE brug aan het einde van een zeer drukke toeristische straat (“Th. Mae Nam Kwhae”); hier begint het rustige gedeelte maar het is een behoorlijk stuk lopen vanaf de begraafplaats en “songthiaw” komen hier niet. Het restaurant ligt aan de rivier en je kunt hier prima en redelijk geprijsd eten en drinken krijgen. Er zijn mogelijkheden om op het water te slapen maar heb geen idee wat de prijzen zijn.

 

Het geheel ziet er keurig verzorgd uit en er is een grote binnenplaats waar auto’s en scooters kunnen staan en (komen). Planten, groen, gravel en een rij goed verzorgde bungalows ; de mijne had een eigen douche en wc (douche koud want anders is het duurder) – en doortrekken gaat niet (gebruik emmer water). Er is een ventilator, goed WIFI, mensen spreken een beetje Engels en er blijken “tours” aangeboden te worden maar dit staat zo te zien nog in de kinderschoenen.

 

Ik kreeg korting omdat ik 3 nachten bleef. Groot nadeel vond ik dat er wel muggengaas voor het raam voor zit maar geen glas waardoor je echt alles hoort. En ik had graag een handdoek ontvangen, misschien stukje zeep.



Er worden talloze “tours” aangeboden in en rondom Kanchanaburi die verschillen in prijs van 130 Baht (voor alleen een taxirit) tot een meerdaagse trekking van over de 1000 Baht.

 

Keuze alom en deze worden allemaal door talloze reisbureaus en hostels aangeboden.De eerste echte tour kun je krijgen vanaf 800 Baht en gaat vaak naar het “Erawan” NP, Sai Yok waterval en natuurlijk de dodenspoorsites (zie boven).

 

KANCHANABURI tour (gedaan in 1997; prijs in 2014):

  • PRIJS : 500 Baht (2014)
  • INCL. : transport (trein, minibusje), lunch, mineraalwater
  • EXCL. : entree fee museum (JEATH), frisdrank

INHOUD:

- 07:00 – 07:30 opgehaald voor de deur hostel

- 08:00 vertrek naar Kanchanaburi met AC minibus

- 09:30 aankomst in Kanchanaburi 

  • 09:30 – 10:00 internationale begraafplaats
  • 10:00 – 10:30 naar museum JEATH
  • 10:30 - 11:00 zie de
  • brug over de rivier de Kwai en je kunt eroverheen lopen
  • 11:00 – naar het treinstation
  • 11:45 – 13:00 in de trein over het dodenspoorlijn traject
  • 13:00 – Thaise lunch op raft in de rivier de “Kwai”
  • 14:00 – 17:00 terugrijden naar Bangkok

LET OP:

- Tijger tempel : 600 Baht entree (2014)

- Sai Yok NP : 200 BAht entree (2014)



zie ook:




meer links:


Kitulgala

SRI LANKA

Het was in Kitulgala dat de filmmakers van The Bridge on the River Kwai hun scenes opnamen. 

Hanoi

VIETNAM

De Long Bien brug in de hoofdstad van Vietnam Hanoi; de meest gebombardeerde brug in de oorlog.