Rotterdam, Hoek van Holland en Rijsoord

Bezienswaardigheden - Nederland




inleiding


Rotterdam is de tweede stad van Nederland en is gelegen aan de Nieuwe Maas. De haven van de stad, lange tijd de grootste ter wereld, is de grootste en belangrijkste van Europa. Deze zal, hoogstwaarschijnlijk als de tweede Maasvlakte klaarkomt wederom die positie weer innemen. De naam Rotterdam stamt uit de dertiende eeuw en verwijst naar een dam in de rivier de Rotte.

 

Doordat het centrum van Rotterdam op enkele historische gebouwen na in de Tweede Wereldoorlog grotendeels is verwoest, was en is er veel ruimte voor nieuwbouw. Rotterdam is dan ook, in tegenstelling tot veel andere oude Nederlandse steden, een moderne stad. De stad profileert zich als internationale architectuurstad met veel wolkenkrabbers, ook wel aangeduid als Manhattan aan de Maas.

 

De stad is een vibrante, levendige stad met een zeer wisselende bevolking en vele festivals en evenementen. Zo beschikt Rotterdam over de “Kuip” en Ahoy maar ook de Wereldhavendagen, het Zomercarnaval en de Red Bull Air-race. 

 

Even ten westen van Rotterdam ligt Hoek van Holland, ook wel Rotterdam aan Zee genoemd. Ten zuidoosten van Rotterdam ligt het gehucht Rijsoord. In beide kun je geschiedenis opsnuiven door respectievelijk het voormalige pantserfort te bezoeken als het schooltje waar de capitulatie van ons land is getekend. 


highlights


De stad Rotterdam:

Rotterdam is de enige hoogbouwstad in Nederland met een echte skyline. Een voorbeeld hiervan is de Kop van Zuid inclusief de Wilhelminapier waar de hoogste wolkenkrabbers van Nederland gerealiseerd zijn. Door de grote schade die de stad in de Tweede Wereldoorlog heeft opgelopen, heeft Rotterdam in het centrum nog maar weinig historische panden.

 

Vrijwel alle wijken en buurten om de stad heen hebben daarentegen nog heel veel historische panden. In dit gebied bevinden zich onder andere het stadhuis en de beurs aan de Coolsingel met de koopgoot en de Laurenskerk aan de Binnenrotte. Ook de oude kerk is deels bewaard gebleven. Overige buurten/wijken zoals Cool,

 

Het Scheepvaartkwartier, het Oude en Nieuwe Westen, Kralingen, Crooswijk, het Oude Noorden en Hillegersberg zijn ook nog grotendeels vooroorlogse wijken met veel vooroorlogse panden en bebouwing.

 

Het Scheepvaartkwartier en Kralingen zijn hiervan de chicste wijken van de stad, met grote, rijk gedetailleerde historische panden of (kantoor)villa's. De Nieuwe Maas wordt overbrugd door enkele grote bruggen, waarvan de Erasmusbrug de bekendste is.

 

Delfshaven is een van de overgebleven vooroorlogse pittoreske buurten met onder meer het Zakkendragershuisje, het geboortehuis van Piet Hein en museum De Dubbelde Palmboom. Uit de Oude of Pelgrimvaderskerk aan de haven van Delfshaven vertrokken de eerste kolonisten, via Engeland, naar het Noord-Amerikaanse continent. In Delfshaven bevindt zich ook de Westzeedijk met het Museumpark. Op de weg terug naar het centrum kun je een kijkje nemen in of bij de Euromast.

ENTREE: Euromast (2015) 10 euro.

 

Op Zuid, aan de andere zijde van de Nieuwe Maas, bevindt zich het voetbalstadion De Kuip. Begin jaren dertig besloot een groep zakenlieden dat Rotterdam een eigen stadion moest bezitten, als antwoord op het Olympisch Stadion in Amsterdam.

 

Je kunt in Rotterdam een “WWII-wandeling” maken o.a. langs het voormalige vliegveld Waalhaven, de brandgrens (van het bombardement), het witte huis en het Oostplein met z’n voormalige marinierskazerne.

 

Ook kom je langs Plein 1940 met het beeld "de verwoeste stad", de tentoonstelling “de aanval” en natuurlijk de Willemsbrug. 


Hoek van Holland 

In de 15e eeuw was Hoek van Holland niet meer dan een zandplaat in de monding van de Maas. In 1863 werd besloten om de vaargeul naar Rotterdam te verbeteren en een paar jaar later ontstond daar een nederzetting (toen nog genaamd de Oude Hoek) waar zich veel arbeiders en hoger personeel van Rijkswaterstaat vestigden.

 

Na WW1 begon het dorp zich tot badplaats te ontwikkelen. Om de Maasmond te beschermen werd tussen 1881 en 1889 het Pantserfort aan den Hoek van Holland gebouwd. Met de dreiging van WW2 werden er weer soldaten in het fort gelegerd. Op 13 mei 1940 hield het kabinet-De Geer in dit fort de laatste kabinetsvergadering in Nederland voor het vertrek van de regering naar Engeland.

 

Diezelfde dag vertrok ook koningin Wilhelmina vanuit het fort per Brits oorlogsschip, aanvankelijk naar Zeeland, maar op order van de Britse Admiraliteit naar Harwich in Engeland.

 

Tijdens de oorlog werd de hele bebouwing door de Duitsers gesloopt om bunkers te bouwen en een schootsveld te creëren. De Atlantikwall bestond uit zo’n 100 bunkers die de waterweg naar Rotterdam moesten verdedigen. De bunkers zijn nog grotendeels intact, en zijn gedeeltelijk voor publiek te bezichtigen, evenals het Nederlandse pantserfort (zie musea).

 

Hoek van Holland breidt zich langzaam uit maar er is ook veel ruimte voor de duinen, natuur en natuurlijk de havens waar o.a. boten naar Engeland varen. 


Artikel Museumschool Rijsoord geplaatst in Januari 2023: 


Rijsoord

Op 15 mei 1940 vond in Rijsoord de capitulatie van de Nederlandse strijdkrachten aan de Duitsers plaats. Generaal Winkelman tekende in de school aan de Rijksstraatweg 101 de overgave. De school was destijds het tijdelijke hoofdkwartier van de Duitse generaal Kurt Student. Een deel van het museum besteedt aandacht aan de capitulatie van Nederland aan Duitsland in 1940.

 

Zo is het lokaal waarin de capitulatie plaatshad geheel gereconstrueerd met gelijkende poppen in originele uniformen. Het museum bevat ook een klein planetarium.

 

Het museum is opgericht door de particulier Ad Los, die in 1995 het gebouwtje van de sloop redde door het te kopen. Het museum is geopend op 15 mei 2000 en is uitsluitend op afspraak te bezoeken.  

 

Andere bezienswaardigheden: 

  • Boijmans van Beuningen museum, de kunsthal en het Mariniersmuseum.


geschiedenis - rotterdam


Halverwege de 13e eeuw wordt in de Rotte een dam gelegd op de plek waar de Hoogstraat de Rotte kruist. Rond deze dam ontstaat een nederzetting waar men in eerste instantie leeft van visserij. 

 

Al snel wordt het ook een handelsplaats en ontstaan de eerste havens, zoals de Oude Haven en het Haringvliet. Op 7 juni 1340 worden stadsrechten verleend door Willem IV van Holland. Om de stad worden grachten en stadswallen aangelegd, die in 1360 de toen nog kleine stad ommuren. Door de oorlogen tussen de Hoekse en Kabeljauwen werd de positie van Rotterdam enorm versterkt.

 

Plundering

In 1572 werd Rotterdam geplunderd door troepen van de stadhouder van de Spaanse koning, graaf van Bossu. In 1573 kiest de stad de kant van de Opstand. Aan het eind van de 16e eeuw laat Johan van Oldenbarnevelt, die van 1576 tot 1586 raadpensionaris van de stad was, de Rotterdamse haven verder uitbouwen, waardoor de grondslag wordt gelegd voor de belangrijke plaats die deze stad zich in de zeehandel zal verwerven.

 

Tussen 1866 en 1872 wordt de Nieuwe Waterweg gegraven, er worden verschillende nieuwe havens aangelegd, waardoor de werkgelegenheid enorm toeneemt. Het geld dat door de stad wordt verdiend, besteedt men onder meer aan de bouw van statige panden in het centrum.

 

De stadswallen zijn al enige tijd geleden afgebroken, maar de singels, die eveneens deel uitmaken van vroegere verdedigingswerken, liggen er nog. Deze worden nu grotendeels gedempt om meer ruimte te maken, onder meer voor het sterk toegenomen verkeer. Rotterdam is in deze tijd een dynamische, internationaal georiënteerde stad. 

 

Tijdens WWI ontwikkelt de stad zich tot het belangrijkste centrum voor internationale spionage. De stad wordt ook een toevluchtsoord voor Belgische vluchtelingen, Duitse deserteurs en ontsnapte Russische krijgsgevangen. Na socialistische revoluties in Rusland en Duitsland willen de socialisten ook in Nederland de macht grijpen; Troelstra komt naar Rotterdam maar het loopt uit een op een fiasco.

 

Rotterdam komt in de frontlinie te liggen tijdens WWII – Duitse parachutisten landen er en willen zo snel mogelijk de Maasbruggen in handen krijgen om zo doorgang te krijgen voor “vesting Holland”. Het veel besproken bombardement op 14 Mei 1940 maakt een einde aan Nederlands deelname aan de oorlog. 

 



Op 10 en 11 november 1944 wordt er een grote razzia gehouden waarbij circa 50.000 mannen tussen 17 en 40 werden weggevoerd. Op de avond voor de razzia wordt Rotterdam omsingeld door 8000 Duitse soldaten, worden alle belangrijke bruggen en pleinen bezet en het telefoonverkeer afgesloten; een belangrijke verzamelplaats was De Kuip.

 

De razzia werd systematisch uitgevoerd waardoor ontsnappen nauwelijks mogelijk was. Van de opgepakte Rotterdamse en Schiedamse mannen vertrokken er circa 20.000 te voet richting Utrecht, 20.000 werden per Rijnaken afgevoerd en 10.000 per trein.

 

Van hen werden circa 10.000 man tewerkgesteld in het oosten van Nederland, de rest ging naar Arbeitslagers in Duitsland. Het hevigste bombardement op de stad na dat van 14 mei 1940 vond plaats op 31 maart 1943. Amerikaanse bommenwerpers uit Groot-Brittannië voerden die dag een aanval uit op haven- en scheepsbouwinstallaties in het havengebied in Rotterdam-West. 

 

Behalve hun doel, het industriegebied tussen Keilehaven en Merwehaven, werd door de Amerikaanse vliegers ook grote schade aangericht in nabijgelegen woongebieden, met name in de wijk Bospolder/Tussendijken. Het dodental was 401. Ongeveer 10 ha bebouwd gebied en 8 ha openbare weg werden verwoest en circa 16.500 mensen raakten dakloos. Het bombardement staat ook bekend als het "Vergeten bombardement".

 

Na de oorlog

In een drang naar vernieuwing en modernisering worden veel beschadigde gebouwen na de oorlog niet hersteld, maar gesloopt. In 1953 vindt de opening van de Lijnbaan plaats, de eerste autovrije winkelstraat in Europa. Ter gelegenheid van de Floriade richt men in 1960 de Euromast op.

 

Ter leniging van de woningnood stampt de gemeente in hoog tempo enkele nieuwe wijken met veel flats uit de grond. Tegelijk met het herstel van de havens ontwikkelt men ook plannen om stad en havengebied los te koppelen.

 

De havenactiviteiten groeien nu zo snel dat de Rotterdamse haven in 1962 het predicaat 'grootste ter wereld' krijgt. Vanaf 1960 begint de aanleg van de metro, die in 1968 geopend wordt als eerste metro in Nederland. 

 

Het is in Rotterdam waar in juni 1970 het 'Europese antwoord op Woodstock' plaatsvindt: het Holland Pop Festival in het Kralingse Bos. Even tevoren is Rotterdam ook op sportief gebied op de kaart gezet, als Feyenoord als eerste Nederlandse club de Europa Cup wint. Begin jaren 80 wordt de Nederlandse speelfilm “Spetters” deels pogenomen in Rotterdam; zo worden o.a. de voormalige discotheek Bristol op de hoek Hofplein/Coolsingel, het metrostation Churchillplein (dat destijds nog in aanbouw was) en de Lijnbaan in Rotterdam gebruikt.

 

De stad loopt leeg

Rotterdam verandert in een multiculturele samenleving met als dieptepunt de rellen in 1972. De stad loopt leeg want de mensen gaan elders wonen. Een ander nieuw fenomeen dat de in deze tijd de kop op steekt, is het drugsprobleem. Er wordt besloten de hoogte in te gaan. In enkele jaren tijd gaat de skyline van Rotterdam er in deze periode heel anders uitzien. Vooral de Erasmusbrug, gebouwd in 1993-1996, wordt een 'uithangbord' van de nieuwe flair van Rotterdam.

 

De inmiddels in Rotterdam wonende Pim Fortuyn gooit eind jaren 90 de hele lokale en later landelijke politiek op een hoop – op 6 Mei 2002 wordt hij doodgeschoten.

 

Aboutaleb volgt in 2009 de norse hardliner Opstelten op, de burgemeester in Nederland van Marokkaanse afkomst. In 2011 werd begonnen moeten worden met de bouw van de tweede Maasvlakte. Als het project af is zal het opnieuw de grootste haven van de wereld worden.


>>> Lees hier meer over de GESCHIEDENIS van Nederland. 



rotterdam, hvh en rijsoord - tips & advies (2015)


Rotterdam heeft ook een eigen luchthaven: Rotterdam The Hague Airport, in de volksmond Zestienhoven, naar de polder waarin zij ligt. Deze is te bereiken met bus 33 vanaf het CS en ligt in het noordwesten van de stad. Het centrale treinstation (CS) ligt in het noordoosten van het centrum en is net opgeleverd. Hier rijdt o.a. de “Thalys”.

 

Andere stations in Rotterdam zijn Rotterdam Alexander, Blaak, Lombardijen, Noord, Zuid en de halte Rotterdam Stadion (alleen bij evenementen).

 

Het stadsvervoerbedrijf RET exploiteert (sinds 1927) in Rotterdam e.o. trams en bussen en sinds 1968 ook metro's. De metro heeft inmiddels vijf lijnen: A, B, C, D en E. Deze laatste lijn rijdt via een geboorde tunnel en de voormalige Hofpleinlijn tussen Rotterdam en station Den Haag Centraal en is onderdeel van RandstadRail.

 

Rotterdam – Amsterdam: geregeld gaan treinen tussen Rotterdam en Amsterdam (let op sommige hebben een toeslag van 2,10 euro); de “normale” reis duurt ongeveer een uurtje. 


  • Naam             : Nederlands Kustverdedigingsmuseum / Fort aan den HvH/ Pantserfort

Adres             : Stationsweg 80-82

Website         : www.forthvh.nl

 

Inhoud:

Het fort, gelegen aan de Nieuwe Waterweg, diende om de vaarweg in oorlogstijd te beschermen tegen een vijandelijke vloot en het strand tegen een invasie. Daartoe beschikte het fort over zes kanonnen in drie draaibare pantserkoepels. Verder kon een mijnversperring in de vaarweg worden gelegd. Het meer dan honderd jaar oude bouwwerk met zijn vele kamers, gangen en trappen geeft een goede indruk van een kustverdedigingsfort en hoe soldaten in zo'n fort leefden.

 

Op boeiende wijze nemen wij u mee naar de soldatenkamers uit 1890 met slechts een olielampje naar de geschutskoepels waar de olie,- en kruitdampen nog te ruiken zijn, naar het Staelduinse bos alwaar Duitse soldaten zich verscholen hebben voor de granaten welke de kanonnen van het fort op hen afvuurde. U staat oog in oog met de Nederlandse ministers uit 1940.

 

U komt langs de koffiekamer waar u even kunt rusten en een versnapering kunt bestellen. Na WW2 werd het fort in gebruik genomen door de Koninklijke Marine; eerst als marine kazerne en later als opslagplaats. Van 1978 tot 1987 stond het fort leeg en trad het verval in. Van 1989 tot 2014 was het Nederlands Kustverdedigingsmuseum in het fort gevestigd. Sindsdien wordt het fort onder de naam Fort 1881 beheerd door een commerciële partij.

 

Naast als museum, met ditmaal het fort zelf als belangrijkste onderwerp, wordt het fort ook gebruikt voor exposities en evenementen. Een rondgang door dit best bewaarde pantserfort van Nederland is zeker de moeite waard.


Een van de meest populaire drinkplekjes is de Spaansekade bij de Gelderse kade. Maar natuurlijk ook aan de Maas of in de Witte de Withstraat zitten perfecte locaties om wat te eten en drinken. Een biertje op het terrasje in Delfshaven brengt je terug naar oude tijden terwijl als je een “druk” park zoekt kun je beter naar het “Vroesen” park gaan in het noordwesten van de stad.

 

Als Feyenoord “thuis” speelt zitten de cafés vlakbij het stadhuis en Coolsingel bomvol – vooral “Coconuts” is een populaire aanhang van het legioen. Tenslotte is daar het voormalige hoofdkantoor van de HAL (Holland-Amerika lijn) aan de Wilhelminakade; nu een theehuis dat “hotel-restaurant” “New York” is gaan heten.

 

In voetbalstadion “de Kuip” (het mooiste van Nederland) en concertgebouw “Ahoy” worden jaarlijks tientallen grote concerten gegeven met wereldsterren maar ook met Nederlandse artiesten. 



Naam :  Stadscamping Rotterdam

Adres :  Kanaalweg 84

Prijs    : 12 euro (1 persoon + 1 tent)

Tel.nr. : 010-4159772

 

Inhoud:

Goed te bereiken met openbaar vervoer (metrostation Blijdorp of beter bus 33 naar Blijdorpplein) ligt deze stadscamping op een steenworp van de dierentuin af. Het is het hele jaar geopend en heeft naast een groot tentenkamp (zonder hokjes of plaatsen) ook een soort van kleine “trekkershuthuisjes” en plaatsen voor kampers en caravans.

 

Er is een groot restaurant aanwezig met terras, een receptiehuisje (open van 09:00 tot 21:00) en een groot washok. Geen wc papier of zeep wel gratis heet water in de douches. Het is een vrij grote camping. 


Rondvaart R’damse haven:

“Spido” organiseert dagelijks vele rondvaarten door een van de grootste havens ter wereld. U ziet de indrukwekkende skyline met imposante gebouwen aan u voorbijglijden, gevolgd door een uniek uitzicht op werven, dokken en de hypermoderne overslag van duizenden containers.

 

75 minuten lang boeiend met heldere uitleg. Boten vertrekken vanaf de pier bij het “Leuvehoofd” vlakbij de Erasmusbrug.

 

Wereldhavendagen

De Wereldhavendagen is een jaarlijks terugkerend groot evenement in de haven van Rotterdam. Het is bedoeld om kennis te maken met en een kijkje achter de schermen te geven van de Rotterdamse haven onder andere door scheepsbezichtigingen, demonstraties op het water en presentaties van havenbedrijven. Het evenement trekt jaarlijks veel bezoekers.

 

De locaties zijn: kop Wilhelminapier, Wilhelminaplein, rond de Willemskade, kidsplein op het Willemsplein, de Veerkade bij de Veerhaven, Westerkade en de Parkkade. Meer info op www.wereldhavendagen.nl

 

Festivals

Het “Zomercarnaval” is een jaarlijks evenement in Rotterdam en biedt een variant op het carnaval van Latijns-Amerika en Kaapverdië. De eerste editie was op 4 augustus 1984 en bevat straatparades met veel dans en muziek.

 

Het “North Sea Jazz Festival” is een jaarlijks 3 daags-festival dat in het tweede weekend van juli wordt georganiseerd. Tot en met 2005 vond het festival plaats in Den Haag toentertijd Congresgebouw geheten; vanaf 2006 wordt het gehouden in Ahoy te Rotterdam. Sinds 2013 draagt het festival officieel de naam Port of Rotterdam North Sea Jazz Festival.

 

Miljardair Acket wilde graag een diversiteit aan jazzstijlen presenteren, van Amerikaanse jazz tot Europese avant-garde en organiseerde uit eigen zak in 1976 de eerste editie; zes podia, 30 uur muziek en 300 musici trokken meer dan 9000 bezoekers.

 

Films:

De Nederlandse films “het bombardement” en “Toen was geluk heel gewoon” (2012) hebben Rotterdam als achtergronddecor. Indien geïnteresseerd in filmlocaties kun je ook nog het “pleintje” uit de Nederlandse film “Spetters” bewonderen in het nabijgelegen Maassluis.

 

Ook komt in de film “De Euromast” voorbij. 



film


"De marathon" - (2012; 7,5)

De Rotterdamse vrienden Gerard, Leo, Kees en Nico werken gebroederlijk samen in de garage van Gerard, maar de zaken gaan niet al te best.

 

Het viertal komt op het lumineuze idee zich te laten sponsoren en mee te doen aan de marathon van Rotterdam om op die manier de garage van de ondergang te redden. 



zie ook: