TRIPS

Wij willen een ieder attenderen en hopelijk enthousiasmeren over een van de trips die een van ons heeft gemaakt in 2016. Deze begon in Rusland, St. Petersburg en zou twee maanden later eindigen in Szczecin in Polen. Hieronder lees je meer details over deze reis.

Rusland:

Op 15 Augustus vloog ik via Riga, waar ik de hele nacht heb gewacht op m’n connectievlucht, naar Sint Petersburg, Rusland. Ik bezocht de stad al eerder, in 2001 maar besloot deze keer meer tijd te nemen, te genieten en wellicht ook wat sites die ik eerder had gezien nog ‘ns te doen. Ik zou in totaal 5 dagen blijven in de tweede stad van het land die grotendeels als de stad Amsterdam is opgebouwd met z’n vele kanalen en herenhuizen. Uren heb ik door de stad heen geslenterd maar ben ook een dag naar het zeer indrukwekkende paleis van Katherine de Grote geweest met de wereldberoemde Amberkamer. Ook zou ik deze keer het Hermitage museum bezoeken die ik vorige keer had overgeslagen.

Toen “reismaatje” Pete kwam besloten we de nachttrein naar de stad “Petrozavodsk”; vanuit hier zouden we een dagtrip maken naar het prachtig gelegen Kizhi eiland in het Onega meer. Dit eiland maakt deel uit van het Russische erfgoed met een aantal houten kerken zoals je ze ziet in je dromen. We reisden terug naar het Ladoga meer en bezochten de stad “Schlusselberg” die zoals de naam al doet vermoeden een sleutelpositie innam tijdens WWII. We bezochten het oude Russische fort net voor de kust gelegen en dipten onze voeten in het water van het gigantische meer. Onze volgende bestemming was een van Ruslands oudste steden; Novgorod. Hier namen we een kijkje in het prachtige Kremlin van de stad. Nadat we de schitterend gekleurde en gelegen kerk van Staraja Roessa hadden bekeken reisden we verder naar de Russische stad Tver gelegen aan de Wolga. Een typische Russische stad zonder echte toeristische attracties. Wij gebruikten deze stad – overigens net als Katherine de Grote dat deed in het verleden – als overstapplaats om richting Rhzev te treinen.

Smolensk was onze volgende echte bestemming; hier staat o.a. een van werelds meest indrukwekkende en mooiste kerken ter wereld. Met open mond hebben wij staan kijken naar het immense altaarstuk. Na een paar dagen lieten we de historische stad achter ons en reisden naar de stad Pskov op zo’n 30 km ten oosten van de Estse grens. Ook deze stad heeft een Kremlin maar ook een klooster met 12de eeuwse fresco’s.

Baltische Staten en “klein Rusland”:

Heel vroeg in de morgen op 6 September wandelen we in het donker naar het busstation. Het begint te schemeren als we de Letse grens oversteken en richting Riga rijden. Na een ontbijt en koffie nemen we alweer de bus van Riga naar Vilnius in Litouwen. Daar komen we rond 15:00 aan en kopen een busticket voor de volgende dag naar Tsjernjachovs in wat ze noemen “klein Rusland”. We checken in een hotel, maken een rondje in de stad waar ik al in 2012 ben geweest (net als Riga overigens) om daarna plaats te nemen op een terras bij het station. We genieten van het heerlijke zonnige weer, het voorbijlopende volk en ons bier. Het is een tijd geleden dat we op een gezellig terras hebben gezeten met betaalbare drank. De volgende morgen nemen we de bus en komen vroeg in de middag aan in de tweede stad van deze Russische provincie die ooit tot (oost)Pruisen behoorde. De stad is meer een dorp, de mens hebben niet zoveel te besteden. Voor toeristen zijn er twee oude Pruisische ruïnes die zeker niet wereldschokkend zijn. Het hoogtepunt zou Kaliningrad worden – het oude Koningsberg. Deze stad stond al jaren op m’n schema en is een mengelmoes van oud en modern, communistisch, Pruisisch en westers. Oude fortificaties, oude villa’s, poorten en een Disney achtig oude Pruisisch centrum maar ook typische appartementenblokken. Omdat m’n Russische visum afloopt zal ik snel het land moeten verlaten. We reizen de 17e de grens over naar de Poolse stad Olsztyn.

Polen en stukje Duitsland:

Alhoewel het totaal de bedoeling niet was om tijdens deze reis Polen aan te doen zouden we hier toch weer belanden. Het originele plan was om Wit-Rusland aan te doen maar ging vanwege al z’n problemen met visa en het vermeende reisplan niet door. Olstzyn, de oude Oost-Pruisische stad heeft een gerenoveerde oude stad met veel groen, een leuk parkje en een aardig centrum. In de Poolse stad Plock zouden we twee nachten blijven voordat we verder zouden reizen naar het nietige stadje “Chelmno”. Hier stond het eerste naziconcentratiekamp waar Joden werden vergast – in vrachtwagens welteverstaan. Nadat we de plek hadden bezocht (waar weinig meer van over is) waarvandaan dit gebeurde bezochten we de plek in het bos waar de lichamen werden gedumpt. Niet ver daarvandaan zouden we onze tent opzetten in het bos en wild kamperen. Na uren zoeken naar een geschikt hostel in de stad Kalisz konden we terecht in een school voor minder valide mensen. We zouden het leuke centrum aan doen en een dagtrip maken naar het prachtige “Goluchow” kasteel.

Sinds jaar en dag stond de Poolse stad Poznan op m’n verlanglijstje; eindelijk zouden we hier aankomen. Het centrale plein was zoals ik mij had voorgesteld – adembenemend met z’n prachtige gerenoveerde gekleurde koopmanshuizen  met typische Poolse graffiti en een Italiaans stijl stadhuis dat wat weg heeft van een Oriëntaals kasteel. Maar de stad heeft meer te bieden; oude stadspoorten, een hele vestinggordel met talloze forten rond de stad en de plek waar de fundering ligt van de staat Polen en de stad Poznan. Het Poolse Szczecin was onze laatste bestemming; we zouden hiervandaan nog een aantal dagen naar het Duitse Peenemunde gaan om daar de plek te gaan waar de Duitsers in WWII de vergeldingswapens testte. Terug in Sczcecin bezochten we nog het kasteel van de hertogen van Pommeren en de ondergrondse stad die tijdens de oorlog o.a. werd gebruikt als schuilkelder. Daarvandaan zou ik terugkeren naar Amsterdam met de bus. We hadden 2,5 week in Polen rondgereisd

• Voor meer gedetailleerde informatie over de bezienswaardigheden, reisverhalen en/of informatie over Polen klik hier >>>
  • Voor meer gedetailleerde informatie over de bezienswaardigheden, reisverhalen en/of informatie over Rusland klik hier >>>