Reisverhalen - Vietnam

na thrang

De Sailing Club

Na een paar weken in China en Noord-Vietnam ben ik klaar voor een paar dagen aan het strand; niets doen en relaxen. Ik heb gekozen voor Na Thrang om dit strandoord precies tussen m’n laatste bestemming Hoi An en Ho Chi Minh stad in ligt.

Ik ben ’s morgens aangekomen en vind een leuk strandhuisje net achter het strand wat een stuk goedkoper is en check in. Ik ben met twee jongens hier gekomen die hun tassen neer leggen en vanavond al doorreizen.

Samen gaan we naar het strand en terwijl de boys onder een palmboom in slaap vallen ga ik terug naar m’n kamer om mijzelf even lekker op te frissen.

’s Avonds zijn de Franse dames ook gearriveerd en met z’n vijven drinken we een klein glaasje. We nemen afscheid van de mannen en het vrouwelijke gezelschap nodigt mij uit voor een feestje in de Sailing Club n.a.v. m’n verjaardag. Eerst mag ik kiezen van de kaart wat ik wil op hun kosten en daarna nemen we nog een drankje.

Het wordt drukker en gezelliger en we blijven plakken tot de vroege ochtenduren.

“Cham” of strand

’s Morgens is het al best laat om nog iets te gaan doen en ik weet niet ook niet of ik daar zo’n zin in heb. Plan was eigenlijk om een van de Boeddhistische tempels te gaan bezoeken maar kan dit overslaan omdat ik in My Son ook al soortgelijke heb mogen aanschouwen.

Het grootste deel van de bevolking hangt een boeddhistische stroming aan. In de stad vindt u daarom de nodige boeddhistische bouwwerken zoals de Thap Ba Cham Tempel, gewijd aan de Boeddhistische priester Ponagar. Of de Long Son Pagode met de prachtige 14 meter hoge witte Boeddha.

Dit is deels een monument opgericht voor een aantal monniken die zichzelf verbrand hebben als protest tegen het Diem regime. Ook zijn er sporen van het Koninkrijk Champa te vinden. Dit volk dat zich vanaf het jaar 200 in centraal Vietnam vestigde, beheerste dit gebied tot de 10e eeuw. De roots van dit volk zijn Indonesisch, de Cham waren deels boeddhistisch en deels hindoeïstisch.

Nha Trang was de laatste stad die nog lang in handen bleef van de Cham, daarom zijn er met name in deze omgeving nog veel gebouwen uit deze periode.

Ik besluit met een meisje wat ik in het hostel heb ontmoet lekker naar het strand te gaan. M’n tas staat bij haar op de kamer en mag daar ook douchen; ik ga vanavond richting Ho Chi Minh City.

tips & advies (2002)

Het hoofdbusstation van Na Thrang is het “Lien Tinh” busstation in het westen van de stad op 500 meter van het treinstation. De stad is een belangrijke transporthub en je kunt nagenoeg overal komen in het land vanuit hier.

Na Thrang – Ho Chi Minh City: er gaan talloze bussen per dag (ook s’ nachts) naar HCMC. Deze duurt er ongeveer 11 uur over en kost ongeveer 130.000d.

De “Sailing Club” was ooit het creme-de-la-creme van Na Thrang waar de legende gaat dat mensen vanaf de boot, via het strand de club inkwamen en ’s avonds laat of ’s morgens vice versa gingen.

Deze tijden zijn voorbij maar de Sailing Club is nog steeds een perfecte plek, strategisch gelegen, en prima voor een avondje uit met lokale en toeristen.

zie ook:

meer links:

Boracay

FILIPIJNEN

Boracay is een klein eilandje met prachtige witte stranden, gezellige cafeetjes en palmbomen.

Sihanoukville

CAMBODJA

Strandventers proberen in Sihanoukville van alles aan je te slijten alsmede je nagels te knippen.