REISVERHALEN - Mexico

"mahahual" en "tulum"

HOME / Mexico

aankomst in "mahahual"

Het is al diep in de middag als we eindelijk – na een nachtelijke busrit via Belize aankomen in de Mexicaanse stad “Chetumal”.

Ik lunch daar met een Pools stel wat ik heb leren kennen in de bus en ik haal ze eigenlijk over om niet direct naar de drukke en zeer commerciële stranden verderop te gaan nabij Cancun, maar om met mij naar Mahahual te gaan.

Als het goed is, is dit (nog) een klein, rustig vissersdorp gelegen aan de Mexicaanse Caribische kust met zo'n 2000 inwoners. Het toerisme schijnt pas net op gang te zijn gekomen hier, en ik verwacht een zeer relaxte sfeer.

Ze gaan mee en we nemen een minibusje richting de kust. Het is al donker als we opeens op het strand schijnen te rijden en pas laat aankomen. Ik betaal een drol om in te checken in een kleine cabana vlakbij het strand. Even later gaan we met z’n drieën ergens wat eten.

Het is nog vroeg en ik heb nog wel zin om iets te doen. We besluiten te gaan kijken naar een heerlijke party op het strand waar een bandje speelt. Zittend in het zand bestellen we een frisse limoen bier. Als de band stopt zien we iedereen vertrekken en mensen vragen ons mee. Een man brengt ons in een verrotte pick-up naar een klein dorpje vlakbij waar de bar-dancing die zich daar begeeft.

Mensen dansen met hun blote voeten op de zandgrond en bestellen nog een extra drankje. We zijn ’s morgens vroeg terug naar onze slaapplaatsen gelift.

het nieuwe "cancun"

Er zijn vlakbij Mahahual mogelijkheden om te duiken en ook Maya tempels te bezoeken. Ik besluit juist dit plaatsje juist te gebruiken om even afstand te nemen van elke activiteit laat staan nog meer tempels te zien. Pas nu, de volgende dag met een scherpe zon aan de hemel, zie ik het dorpje Mahahual.

Je ziet dat deze plek potentie heeft voor een commerciële inslag en vrees dat mocht ik besluiten ooit nog ‘ns terug te komen deze stad er heel anders uitziet. Toch heb ik begrepen dat de plaatselijke gemeente er alles aan doet om Mahahual niet als een nieuw Cancun de boeken in te laten gaan.

Met de Polen besluiten we eerst even van het heerlijke strand te genieten alvorens we een wandeling maken richting Xcalah.

De volgende twee dagen zouden we volmaken met ons vermaken op het strand, de schommelbar in het centrum en heerlijk luieren in onze hangmatten bij het hostel.

meer tempels in "tulum"

We hebben besloten ook gezamenlijk naar onze volgende bestemming te gaan en da’s “Tulum” wat een stuk noordelijker ligt. Wederom checken we in, in verschillende plekken maar willen allebei wel deze middag nog naar de ruïnes die ongeveer een kilometer verderop liggen aan het strand wat zeer opmerkelijk is. Helemaal tegen m’n principes in nemen we een taxi en betalen de entree (45 Ps).

Deze prachtige Maya ruïnestad is misschien niet de meest spectaculaire en zeker niet de grootste of belangrijkste; het is wel de enige die aan de kust ligt op een 12 meter hoge klif aan de Caribische Zee. Misschien daarom heet de stad wel “tulum” wat muur betekent. De stad is geheel ommuurd en er staan verschillende tempels. Één van de bouwwerken diende als een soort vuurtoren.

Hier werd 's nachts een vuur aangestoken dat door een opening in een muur scheen. Hierdoor konden de zeelieden tussen de riffen door navigeren.

Herontdekking

De eerste inscriptie in Tulum dateert uit 564 maar de bloeiperiode van de stad was van de elfde tot de vijftiende eeuw. Deze stad had destijds een religieuze functie maar werd ook als handelscentrum gebruikt.

Zo kwamen hier land- en zeeroutes bij elkaar en werd er waarschijnlijk zelfs handel gedreven met de binnenlanden van het huidige Guatemala via de Río Motagua. Nadat de stad in de zestiende eeuw werd verlaten werden er nog religieuze ceremonies uitgevoerd.

Mogelijk was de Spaanse ontdekkingsreiziger Juan Díaz de eerste westerling die de stad (in 1518) bezocht maar pas in de 19e eeuw kwam er archeologische belangstelling voor deze stad. Nu is het een van Mexico ’s snelst groeiende steden omdat je zowel strand, zee en ruïnes hebt en allen op loopafstand van elkaar.

Wij hebben genoeg gezien, besluiten terug te lopen naar ons hostel en ik doe wat boodschappen en fris mij op. ’s Avonds doen we nog gezamenlijk een biertje voor onze huisjes en de volgende dag zou ik alleen verder reizen naar misschien wel de grootste site van Mexico; “Chitzen Itza”.

tips & advies (2007)

Bussen stoppen in Mahahual in het centrum wat heel klein is. In Tulum stoppen bussen ook in het centrum, aan de zuidzijde - aan de hoofdweg “Av Tulum”.

Mahahual – Tulum: de bus doet er zo’n 4 uur over.

Tulum – Chitzen Itza: er gaan dagelijks diverse bussen richting Chitzen Itza; er gaat er zeker eentje om 08:30. De rit duurt ongeveer 3 uur en kost $ 7,25.

Naam               : “Rancho Tranquilla” (Tulum)

Adres               : Av Tulum

Prijs                 : 130 Ps (slaapzaal)  - inclusief ontbijt

zie ook:

meer links:

Playa Santa Lucia

CUBA

Op de noordkust van Cuba kun je in het plaatsje Playa Santa Lucia heerlijk bijkomen en genieten.

Corn Islands

NICARAGUA

Op de Caribische "mais" eilanden van Nicaragua kun je zonnen, zonnebaden en uitgaan.