Bezienswaardigheden - India

Bombay / Mumbai




inleiding


Bombay (officieel Mumbai) is het culturele en commerciële hart van India. Het huisvest een boel belangrijke financiële instellingen en vele Indiase bedrijven hebben er hun hoofdkantoor. Vanwege de hogere levensstandaard worden immigranten van over heel India aangetrokken, de stad is daarom ook een smeltkroes van verschillende Indische culturen.

 

De Portugezen noemden de stad ooit “Bom Bahia” (goede baai) niet wetende dat het ooit zou uitgroeien tot de stad waarvan bijna de helft bestaat uit sloppenwijken. De bekendste is Dharavi, met zo'n 1 miljoen inwoners, een van de grootste sloppenwijken van Azië. De stad is gevestigd op het eiland Salsette, gelegen aan de Arabische Zee. Samen met de voorsteden is Bombay een van 's werelds grootste stedelijke agglomeraties. Officieus heeft de stad meer dan 22 miljoen inwoners.  

 

Een van de opvallendste bouwwerken van de stad is de Gateway of India, gebouwd ter herinnering aan een bezoek van de Britse koning George V in 1911. De laatste Britse militairen verlieten India in 1948 via deze poort. Andere opvallende bezienswaardigheden zijn; de Koloniale gebouwen zoals de universiteit en het Hoge Raadsgebouw, een gigantisch grote open wasserette, de vele bazaars en het eilandje Elephanta.

 

Daarnaast biedt Bombay een keur aan restaurants, uitgaansgelegenheden en je kunt ook een “Bollywood” filmpje pakken of naar een paardrijd- of cricketwedstrijd gaan. Bombay beschikt ook over een van de grootste havens- en drukste treinstations van Azië.


highlights


Colaba:

De (stads)wijk Colaba wordt gezien als het onofficiële toeristische hoofdkwartier van Bombay. Het is een druk stadsdeel met talloze straatstalletjes, markten, bars, restaurants en hostels.

 

Het meest indrukwekkende en interessantste gebouw is de “Gateway of India”. Voor India geldt het als een symbool voor de herwonnen vrijheid op de Britten.

 

De Britten bouwden deze poort in 1911 bij de ingang van de haven zodat men dit als eerste zag als men Bombay naderde.

 

Nu wordt het vandaag vaak gebruikt als afspreekpunt. Even verderop (zuid) kun je naar de Sassoon dock gaan; een plek waar in de namiddag de vers gevangen vis wordt binnen gehaald en verhandeld.


Fort-gebied:

Ooit lag deze wijk direct aan de Arabische Zee. Om die reden werden hier talloze grote nu fantastische Koloniale gebouwen neergezet door de Britten.

 

Een van die meesterstukken is de gebouw van de Hoge Raad. Niet ver daarvandaan kun je je vergapen aan de Universiteit van Bombay.

 

Iets heel anders is de “St. Thomas’ kerk. Een van de meest indrukwekkende gebouwen is het immense Chhatrapati Shivaji terminus oftewel het oude “Victoria” treinstation.

 

Een wandeling langs de Oval Maidan waar vaak cricket wordt gespeeld is een must.


Dobi Ghat

Een gigantische grote open lucht “wasserette” – zo kun je het beste de 136 jarige Dhobi Ghat (plaats waar de was wordt gedaan) omschrijven. De kans dat ook jouw was hier wordt gedaan, in dit giga grote met de hand gewassen was complex is groot.

 

Honderden mensen trappen het vuil uit de bergen kleding en ander textiel wat in een van de meer dan 1000 was kuilen wordt gegooid.



Elephanta eiland

In het midden van de haven van Bombay ligt op 9 km afstand de uitgehakte tempels van Elephanta eiland. Prachtig steen versierde tempels gebouwd tussen de 5e eeuw v.Chr. en de 8e eeuw n.Chr. waarvan de  “Shiva” tempel de meest indrukwekkende is.

 

De Portugezen noemden het Elephanta aangezien er vroeger een grote stenen uitgehakte olifant stond. Aapjes op het eiland zullen je vergezellen en smeken om wat eten of drinken.   

 

Andere bezienswaardigheden:

  • Prince of Wales museum (Kala Ghoda), Crawford markt, Chowpatty Beach en Chor bazaar.


geschiedenis


Menselijke bewoning in en rond het huidige Bombay is gedocumenteerd sinds 250 v.Chr. toen het bij de Grieken bekendstond als Heptanesia. In de derde eeuw v.Chr. waren de eilanden een deel van het Maurya Rijk, geregeerd door de boeddhistische keizer Asoka.

 

De hindoe-heersers van de Silhara-dynastie bestuurden de eilanden tot 1343, toen Gujarat ze annexeerden.

 

Portugal en Engeland

In 1543 kregen de Portugezen de eilanden in ruil voor een bondgenootschap van sultan Bahadur Shah van Gujarat en in 1661 werden ze door Catharina van Bragança als bruidsschat aan Karel II van Engeland gegeven.

 

De eilanden werden daarop in 1668 aan de Britse Oostindische Compagnie verpacht voor tien pond per jaar.

 

De compagnie vond de diepe natuurlijke haven aan de oostkant van de eilanden goed geschikt voor hun eerste haven op het Indisch Subcontinent. De Maharadja’s in het achterland werden verslagen en de stadsmuur werd omver gegooid.

 

De bevolking groeide snel van 10.000 in 1661 tot 60.000 in 1675 en in 1687 verplaatste de Britse Oostindische Compagnie hun hoofdkwartier van Surat naar Bombay. Vanaf 1817 werd de stad heringericht en uitgebreid.

 

Tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog (1861-1865) werd de stad de belangrijkste katoenmarkt van de wereld wat voor een sterke groei van de economie zorgde en de stad een hoger aanzien gaf. Door de opening van het Suezkanaal in 1869 werd Bombay een van de grootste zeehavens langs de Arabische Zee. Bombay werd tevens een belangrijk bolwerk voor de Indiase onafhankelijkheidsbeweging, met de Quit India Movement van Mahatma Gandhi in 1942 als de belangrijkste gebeurtenis.  

 

Na India's onafhankelijkheid in 1947 werd het de hoofdstad van de staat Bombay (Bombay State). In 1950 verkreeg de stad zijn huidige stadsgrenzen, door een stadsuitbreiding naar het noorden. Onenigheid ontstond of de stad een stadsstaat zou worden of een hoofdstad van een nieuwe “Maharashtra” staat.

 

Honderden mensen kwamen bij rellen en demonstraties. Hierna groeide Bombay uit tot de grootste stad en financiële hoofdstad van India. Tevens kreeg het een leidende rol als technologisch centrum en werd het het Indiase centrum van de entertainmentindustrie (o.a. Bollywood).

 

Geweld in de straten

In de jaren zestig en zeventig werd Bombay meerdere keren getroffen door communaal geweld, waar onder andere aanhangers van de hindoe nationalistische partij “Shiv Sena” bij waren betrokken. Op 17 mei 1984 braken er rellen uit tussen moslims en hindoes, wat meer dan tweehonderd levens kosten.

 

Ook in de jaren negentig zou zich dit herhalen; talloze rellen met honderden doden en bomaanslagen. In de zomer van 2006 werd de stad getroffen door een serie explosies tijdens de drukke avondspits. 

 

Daarbij zijn zeker 200 doden gevallen en meer dan 714 gewonden. Kort na elkaar ontploften zeven bommen in overvolle forensentreinen. Op 26 november 2008 vonden opnieuw aanslagen plaats in de stad, waaronder schietpartijen, aanvallen op hotels en gijzelingen.



tips & advies (2004 en 2008)


Het vliegveld van Bombay heet Chhatrapati Shivaji International Airport (voorheen Sahar International Airport) en is het drukste vliegveld van India. De Andheri terminal verzorgt de internationale vluchten en de Santacruz terminal verzorgt de vluchten binnen India.

 

Het vliegveld ligt in het noordwesten van de stad. De haven van Bombay wordt als een van de beste natuurlijke havens ter wereld beschouwd en verzorgt naast een aanzienlijk deel van het Indiase goederenvervoer, vijftig procent van het Indiase passagiersvervoer over zee.

 

Veerboten van Ferry Wharf verzorgen goedkope toegang tot in de buurt gelegen eilanden en stranden. De stad is het hoofdkwartier van twee zones van de Indiase spoorwegen; de Central Railway (CR) met als hoofdkwartier de Chhatrapati Shivaji Terminus (voorheen de Victoria Terminus) en de Western Railway (WR) met het hoofdkwartier nabij Churchgate. Er rijden privé bus ondernemingen als staatsbussen naar andere grote steden. De eerste zijn duurder, sneller en meer comfortabel.

 

De bouw van de metro van Bombay is in juni 2006 van start gegaan en de planning is dat in 2011 de eerste lijn operationeel wordt. Bussen worden gebruikt voor korte tot middellange afstanden en de treinen voor langere afstanden. De bussen van BEST bestaan uit gewone bussen en dubbeldekkers. De taxi's, die tot vier personen meenemen, rijden in vrijwel het gehele stedelijke gebied. Geautomatiseerde riksja's, die alleen buiten het centrum opereren, zijn de meest gebruikte vervoermiddelen op afroep. Deze driewielige voertuigen kunnen maximaal drie personen meenemen.

 

Vliegveld – Centrum (2008): vooral als je ’s avonds aankomt kun je het beste een taxi nemen met meter. Vaste prijzen zijn 350 Rupees; dit is naar “Colaba” gebied. ’s Avonds laat wordt er vaak een extra bedrag gevraagd voor het late uur; ook wordt er nog weleens geprobeerd geld te vragen voor je bagage. Lees goed de laatste ontwikkelingen op dit gebied. De rit duurt ongeveer 45 minuten.

 

“Koloba” (centrum) – “Elephanta” eiland (2004): tussen 09:00 en 15:00 gaan er elk half uur boten van “Gateway of India” naar het eiland toe. De vaart duurt iets meer dan een uurtje. Prijzen variëren per boot. De goedkoopste is 100 Rupees voor een return. Maandag is het gesloten.

 

Bombay – Nasik (2008): de trein doet dit stuk ongeveer in 4 uur. Prijzen variëren en kosten ongeveer 210 Rupees voor een stoel. Je stapt onhandig 8 km van het stadscentrum uit in Nasik.

 

Bombay – Matheran (2004): je kunt treinen nemen vanaf CST en bij “Neral” uitstappen (kosten 20Rs). Er gaat er zeker eentje om 06:40. Deze doet er ongeveer 2 uur over. Daar kun je overstappen op treinen die naar Matheran gaan (09:00 – 11:00). Hier betaal je 39 Rs voor. Je stapt in het centrum uit.

 

Bombay – Aurangabad (2004): Je kunt de trein nemen vanuit Bombay richting “Kaylian” waar zeker een (nacht)trein vertrekt richting Aurangabad. Deze vertrekt om 22:00 en komt rond

05:00 aan.


  • Naam : Hotel “Outram” (2009)

Adres : Marzaban Road (“Fort” area)

Prijs : 570 Rupee (single)

Tel.nr. : 22094937

 

Inhoud:

Het ligt vrij centraal in de “Fort” wijk zodat je snel “Colaba” kunt bezoeken maar ook vrij snel bij het treinstation (CTS) staat om verder te reizen. Voor Indiase begrippen is het hier rustig; het hostel is niet super qua uitstraling en schoonheid.

 

Het personeel is vriendelijk en behulpzaam en zeer talrijk en zal proberen je verblijf zo plezierig mogelijk te maken. Natuurlijk kun je onderhandelen over de prijs; er zijn singles, doubles met en zonder eigen wc en douche. Bovenstaande is zonder. Ook ontbijt is niet inbegrepen.

 

  • Naam : “Maria Lodge” (2004)

Adres : 5/2 Grand Bldg, Arthur Bunder Rd (“Colaba” area)

Prijs : 350 Rs (single)

Tel.nr. : 22854081

 

Inhoud:

Grote voordelen van dit “cheappie” is z’n locatie; het ligt in het centrum van het centrum van Colaba area en je kunt hiervandaan in een paar minuten naar de ”Gateway” lopen en boulevard. De hele straat heeft overigens slaapopties. Kamers zijn klein maar je hebt je eigen wc-douche en het is allemaal prima schoon.

 

Personeel is zeer vriendelijk en behulpzaam.


Bombay is een verschrikkelijk energieke, grote, chaotische, interessante en leuke stad en wellicht kunnen deze tips je nog meer brengen:

  • Pin direct geld op het vliegveld en wissel dit om in een bank in kleinere coupeurs;
  • Bombay is een van de duurste steden qua accommodatie – m.a.w. als je aan je memoires gaat schrijven doe dit dan elders en gebruik je tijd in Bombay om dingen te doen die de stad uniek maken;
  • Een van de dingen die je eigenlijk zeker een keertje moet doen als je in India (Bombay) bent is gaan naar een van de 100 bioscopen die Bollywood films draaien: “Eros” bioscoop (Bollywood film); MK road, Churchgate – tickets tussen de 40 en 100 Rupees. (2004);
  • Als je weer ‘ns wat anders wilt kun je een middagje naar de paardenraces gaan (en dit prima combineren met “Dhobi Ghat” wat op een steenworp afstand ligt) van “Mahalaxmi”. De races worden gehouden op zondag en donderdag en de entree bedraagt 200Rs. Je kunt uitstappen bij het treinstation met de gelijknamige naam.


zie ook:




meer links:


Colombo

SRI LANKA

De "Pettah" in Colombo, hoofdstad van Sri Lanka is zeker de moeite waard om een foto te nemen. 

Singapore-city

SINGAPORE

Een van werelds meest iconische hotels is "The Raffles" in het hart van Singapore City.