Reisverhalen - Egypte

Nuweiba en dahab

parels in de sinai

Komende van Israël reis ik in een keer door via Taba naar Nuweiba in Egypte. Ik kom aan bij een nietszeggende haven in de stad en moet nog kilometers voordat ik bij m’n beoogde strandkamp aankom.

Ik hoop op een boot met toeristen uit Akaba maar niets van dit alles. Ik besluit als hoge uitzondering (alleen) een taxi te nemen omdat het al best laat in de middag is. Dit is “Greenbeach” – nadat ik ben ingecheckt gooi ik m’n grote tas in de hoek van m’n rieten strandhut en wandel naar het water.

Ik stap terug en meet 10 meter van het water van de Rode Zee tot de deur van m’n hutje. ’s Avonds zit ik tot laat in m’n korte broek voor m’n huisje met een kaarsje aan voor mij uit te staren. De lichtjes die ik aan de overkant zie moet Saoedi-Arabië zijn.

de gekleurde vallei

Na twee dagen gerelaxt te hebben in Nuweiba (letterlijk: “borrelende bronnen”) en een bezoek aan het “Katherina klooster kom ik in Dahab aan. De plaats is gesticht door Israëliërs tijdens de bezetting van de Sinaïwoestijn, alhoewel er al bedoeïenen woonden in nabijgelegen oases.

Tijdens deze bezetting van de Sinaï was Dahab een populair vakantieoord voor Israëlische jongeren. In de jaren 70 was het een populaire hippieplaats. Samen met een man waarmee ik vanaf het klooster ben gereisd rijden we verder naar Mashraba iets te noorden van Dahab stad – dit is  nu het commerciële backpackersgedeelte met talloze hostels en uitgaansgelegenheden.

Ik heb een dagtrip geboekt en wordt ’s morgens vroeg al opgehaald. Met een groepje Westerse toeristen en een gids rijden we met twee jeeps naar de “gekleurde’ vallei. Deze ligt tussen Nuweiba en het Catherina klooster en staat bekend vanwege z’n lichte gekleurde stenen. Het landschap is als de maan – grote stenen en een rust en stilte die je niet voor kunt stellen komend van het toeristische strandoord waar ik momenteel verblijf.

We dalen met een kleine griezelige ijzeren trap de vallei in en beginnen aan onze wandeltocht. Als ik kijk naar de lagen verschillende kleuren stenen moet ik denken aan prachtige schilderijen uit een museum. De wanden van de vallei zijn hoog en steil en het heeft iets weg van Petra in Jordanië. Het moet zeer indrukwekkend zijn als je hier alleen loopt in deze nauwe gang die totaal afgeschermd is tegen de wind. De droge wind blaast door de vallei.

"ain Hudra" en de dolfijn

Aangekomen in Nuweiba haven nemen we plaats in een “hippie” lunchrestaurant. Opeens zien we in de haven dolfijn “Helena” zoals ze hier wordt genoemd. Jaren geleden spotte een doofstomme bedoeïenen jongen Abdullah een eenzame dolfijn in de haven en ze werden vrienden.

Abdullah noemde de dolfijn Helena en ze gingen samen vaak een stukje zwemmen. Nu is het helaas een toeristische attractie geworden en goudzoekers vragen nu geld om met Helena te zwemmen.

Met een gevulde maag stappen we de jeeps weer in en rijden naar de “witte vallei”, wederom een gekleurd stuk rots die wederom prachtig glimt in de brandende zon. We rijden stukken door de woestijn en proberen zelfs een steile zandheuvel op te rijden om van het uitzicht te genieten.

Waar wij in een keer boven komen moet onze andere jeep tot drie keer terug om voldoende snelheid te krijgen voor een aanloop. Het uitzicht over deze isolate bergen en woestijn is indrukwekkend.

Onze volgende bestemming is de oasis Ain Hudra waar een aantal bedoeïenen in kleine hutjes wonen. Er is een kleine waterbron en een smalle kloof waar Miriam volgens het Bijbelverhaal getroffen werd door lepra. Zij zou Mozes bekritiseert hebben en werd gestraft door God. In een overdekte rieten gebouwtje drinken we een kop thee en kijken naar de kinderen die onze aandacht willen trekken door onder de prachtige palmbomen door te rennen.

Op de weg terug naar Dahab rijden we nog naar de vreemdsoortige “champignon” rots die midden op deze kale vlakte staat. Het is tijd om terug te gaan want het begint al te schemeren.

tips & advies (2004)

Er is een busstation in Nuweiba Haven waar “East Delta Bus Co” rijdt. Er rijden vooral taxi’s rond die tussen Nuweiba stad en de haven rijden. Er rijden geregeld bussen tussen Nuweiba en Dahab. Het busstation in Dahab is in Dahab stad wat zo’n 1,5 km ten zuiden van Mashraba ligt.

Nuweiba – Dahab – Al Milga (Sint Catherina klooster): er gaan zo’n 5 bussen per dag van Nuweiba (haven) naar Dahab. Er zou ook een bus rechtstreeks gaan naar Al Milga maar deze vertrok niet toen ik daar was. Kosten naar Dahab zijn 10 EL.

Dahab - Cairo: er gaan zo’n 4 dagelijkse bussen naar de hoofdstad Cairo. Deze bus doet er ongeveer 9 uur over (prijs is ongeveer EL 55).

• Naam : “Small Duna Camp” (Nuweiba)

Adres : Greenbeach

Prijs : 15 EL (strandhut)

Tel.nr. : 500198

Inhoud:

Small Duna kamp is een hostel met kleine strandhutjes en ligt aan de “Greenbeach” tussen Nuweiba City en Nuweiba Port (haven). De hutjes zijn zeer basis maar staan prachtig gelegen op het strand op een paar meter van de zee.

Aan de andere kant van de weg zijn de wc’s (zeer basis) en een grote hut waar je kunt zitten op het terras (op kussens op de grond) en iets kunt eten. Het is er zeer rustig. De boel wordt geleid door een lokale Bedoeïenen familie (Mizena stam).

• Naam: “Venus” kamp (Dahab)

Adres : Mashraba

Prijs : 10 EL (single hut)

Tel.nr. : 20 0069 640838

Inhoud:

In 2004 een nieuwe plek te midden van het commerciële backpackersgedeelte “Mashraba”; deze ligt tussen “Assalah” en “Dahab stad” (busstation). Ze hebben basis hutjes in een soort van tuin met zand zonder eigen wc/ douche maar in het gebouw ook kamers.

Er zijn talloze reisbureautjes, hostels en restaurants die tours aanbieden naar de gekeurde vallei in de Sinai woestijn tussen Nuweiba en Sint Catherina klooster. Een dag trips, meerdere dagen, met een jeep of busje of zelfs met kameel of lopend.

Let erop dat je een gerenommeerde organisatie vind (te goedkoop is niet goed) en vraag om een goede auto en een Engels sprekende gids. Vraag (op papier) wat inbegrepen is – zoals lunch, gids, eventuele entree, water en een kop thee ’s middags.

TOUR “gekleurde bergen”:

Tijdsbestek : 08:00 – 19:30

Waar : opgehaald en teruggebracht bij reisbureau

Prijs : EL 110 p.p.

Personen : 8x (in 2 jeeps) + gids

Inhoud:·

• Gekleurde vallei (2 uur)
  • Nuweiba (lunch)
  • Witte vallei (1 uur)
  • Oasis “Ain Hudra” (thee)
  • Champignon rots

Meenemen:

Water, snackje, geld (kleingeld), zonnebrand, petje, zakdoek (voor het zweet), zonnebril, vestje).

ACTUEEL:

Op 24 april 2006 kwam Dahab in het nieuws doordat er rond 19.00 uur lokale tijd drie explosies plaatsvonden in een winkelcentrum. Het was er toen bijzonder druk wegens de vakantie ter gelegenheid van het Koptische paasfeest.

De Egyptische president Moebarak noemde de aanslag een kwaadaardige terroristische daad en de Amerikaanse president George W. Bush omschreef het als een gruwelijke daad. Ook de Palestijnse Autoriteit veroordeelde de aanslag.

zie ook:

meer links:

Eilat

ISRAEL

De strandplaats van Israël, Eilat, ligt helemaal in het zuiden, met het strand aan de Rode Zee.

Arambol

INDIA

Het magische GOA, de kleinste deelstaat van India, is een hippie-paradijs op aarde.