Mostar en Blagaj

Bezienswaardigheden - BiH




inleiding


Mostar is de grootste stad en belangrijkste stad van de streek Herzegovina en heeft de meest besproken en indrukwekkendste brug (Stari Most) van de Balkan. De in de oorlog kapotgeschoten brug werd na de oorlog weer herbouwd. De opening vond op 23 juli 2004 plaats. In 2005 werd het historische deel van de stad, inclusief die brug door UNESCO tot werelderfgoed verklaard.

 

De oude binnenstad met de beroemde brug en de Neretva liggen in het moslimdeel van de stad. Ten westen daarvan, door de boulevard gescheiden, liggen de Kroatische wijken, voornamelijk bestaand uit deels kapotgeschoten, deels herstelde betonnen flats – hier was in de Bosnisch-Servische oorlog de frontlinie.

 

De berg achter dit stadsdeel, die het uitzicht vanaf de binnenstad domineert, is voorzien van een enorm  kruis om de verhoudingen in de regio weer te geven.

 

Op zo’n 12 kilometer van de verdeelde stad ligt het gehucht Blagaj; hier kun je de prachtige gesitueerde klooster van Tekija bezoeken. Deze ligt naast twee hoge rotswanden waar het water uitsijpelt naar de rivier en heeft een prachtige mystieke en romantische binnenplaats waar veel pelgrims naartoe trekken. 


de brug van mostar


Binnenstad Mostar:

Natuurlijk is de Stari Most de ster van de stad Mostar en misschien wel van heel Bosnie-Herzegovina.

 

Stijlvol en met respect gerenoveerd na de oorlog is dit unieke staaltje van architectuur typerend voor deze gedeelde stad die inmiddels op de UNESCO lijst staat.

 

Er is een “oude brug” museum en je kunt heerlijk in het centrum, wat grotendeels tot voetgangersgebied is gemaakt, rondwandelen. Pittoreske straatjes en smalle steegjes, kleine “Ottomaanse” binnenplaatsen en rustieke restaurants met zicht op de brug, de minaretten van de vele aanwezige moskeeën en de steile rotswanden.

 

Er staan voldoende oude huizen, gedeelten van vergane steenmolens maar je kunt ook de oude frontlinie “bezichtigen” die de stad verscheurde tijdens de Joegoslavië oorlog. De stad is opgemaakt in vele stijlen – zo zie je Oostenrijks-Habsburgse gebouwen naast Ottomaanse huizen maar ook is een deel vervangen door nieuwbouw.

 

Tekija (Dervish klooster) in Blagaj: 

De setting van dit klooster gelegen in het gehucht Blagaj is de voornaamste bezienswaardigheid. Gelegen tegen twee schuine steile rotswanden aan ligt dit deels houten witte “klooster” te wachten tot het gefotografeerd wordt.

 

Een rivier ontspruit van het water wat uit de grot komt naast het klooster en er is een snel verstroming in de rivier aanwezig wat de spectaculariteit nog doet toenemen. Binnen is een prachtige binnenplaats en je kunt het klooster ook bezoeken. 


>> Lees ook over het prachtige Ostrog klooster in Montenegro



geschiedenis - mostar


Mostar werd gesticht in de 13e eeuw en bloeide de vier eeuwen daarna in het Ottomaanse Rijk. Door de strategische ligging werd Mostar een knooppunt van handelaren die van de Adriatische Zee naar het binnenland van de Balkan reisden, en vice versa. Mostar dankt zijn naam aan die tijd, toen wachters (Mostari) vanuit hun torens bewaakten wie er via de houten brug over de Neretva de stad in of uit gingen.

 

In 1566 werd het werk aan een stenen brug, die de inmiddels wankele houten brug over de Neretva moest vervangen, voltooid. Deze brug, de Stari Most ofwel de "Oude Brug" was een meesterwerk van barokke Ottomaanse architectuur, in opdracht van “Suleyman” de magnifieke. In 1878 kwam de Ottomaanse heerschappij over Mostar tot een einde.

 

De stad was regelmatig doelwit van aanvallen van Venetianen, en het Ottomaanse leger raakte daardoor dermate verzwakt, dat de bewoners van de streek in opstand kwamen, omdat tevens de dubbelmonarchie Oostenrijk-Hongarije tijdens het Congres van Berlijn in 1878 met succes aanspraak kon maken op het gebied.

 

De spanningen lopen op

Het gevolg was dat de spanningen in het gebied verder opliepen. Tijdens de Oostenrijks-Hongaarse periode werden er wel veel belangrijke investeringen gedaan in het gebied, zoals de aanleg van een spoorlijn die Mostar verbond met Dubrovnik en met Sarajevo.

 

De stad kwam de Eerste Wereldoorlog, toen de stad in Italiaanse handen was, nagenoeg zonder kleerscheuren door. Na deze wereldoorlog moest Oostenrijk de stad afstaan aan het Koninkrijk der Serviërs, Kroaten en Slovenen.

 

In 1939 werd Mostar ingedeeld bij de Banovina van Kroatië maar in 1941 voerden Duitsland en Italië de invasie van Joegoslavië uit.

 

Mostar werd bij de Onafhankelijke Staat Kroatië gevoegd. Na de Tweede Wereldoorlog werd de stad ingedeeld in de Socialistische Republiek Bosnië en Herzegovina, een deelstaat van de Socialistische Federale Republiek Joegoslavië. In de Neretva werden dammen gebouwd, om elektriciteit op te wekken.

 

De Bosnische oorlog

In april 1992 brak in Bosnië en Herzegovina de Bosnische Oorlog uit die al snel ook de stad Mostar bereikte. In juli 1992 riepen de Kroaten hun eigen staat uit in het gebied, onder de naam Kroatische Republiek Herceg-Bosna. Mostar werd uitgeroepen tot hoofdstad van deze staat.

 

Het was de bedoeling dat Herceg-Bosna later deel zou gaan uitmaken van Kroatië. In het voorjaar van 1993 braken er in Mostar hevige gevechten uit tussen Kroaten en moslims, als onderdeel van de Kroatisch-Bosniakse Oorlog.

 

In november van dat jaar werd de Stari Most (oude brug) verwoest alsmede niet minder dan 27 moskeeën. Eind 1995 werd de oorlog in Bosnië en Herzegovina beëindigd met het Verdrag van Dayton. Sinds 1995 wordt de stad door een boulevard verdeeld in een Kroatisch deel in het westen en een moslimdeel in het oosten. Van het aantal Serviërs dat voor de oorlog in de stad woonde, is na de oorlog maar een zeer klein deel teruggekomen. 


>> Lees hier alles over de Bosnische oorlog



mostar en blagaj - tips & advies (2007)


Het trein- en busstation liggen naast elkaar, ongeveer een kilometer ten noorden van het centrum aan de oostzijde van de rivier. 

 

Mostar – Blagaj: kleine gele minibusjes (nr 10, 11 en 12) rijden van tegenover het station en pikken je ook op vanaf de “Lucki” brug stop. Ze gaan geregeld en de reis duurt ongeveer een half uurtje (12 kilometer). De kosten zijn 1,80 KM (www.mostarbus.ba/linije.asp) 

 

Mostar – Dubrovnik (KROATIE): Bussen rijden vanaf het busstation in ongeveer 3,5 uur naar Kroatië. Houd rekening met oponthoud van twee keer de douane overgaan. Er gaat een bus om 7.00 in de ochtend, 10:15 en 14:30. Toen wij er waren ging er ook eentje om 12:30 maar check de tijden. Prijs = 27 KM. 


Wildkampeerplek: “Blagaj

 

Inhoud:

Het is moeilijk om een kampeerplek te vinden in en rond deze regio. Ten eerste moet je uitkijken voor mijnen; ten tweede is er weinig beschutting (bomen en struiken) en ten derde is de grond keihard met rotsen en stenen. Aan het einde van het dorp was toen wij er waren een vlak terrein waar werklui in het verleden bezig waren geweest.

 

Aan het einde van dit gebied is een strook die even lager ligt dan de rest waar je enigszins verdekt opgesteld je tent kunt opzetten. Maar als iemand van de andere kant komt (herder, pelgrim of bewoner) dan zien ze je direct.

 

Kijk uit voor loslopende (schaaps) honden! 



zie ook:




meer links:


Sveti Jovan Bigorski

MACEDONIE

Het "Johannes de Doper" klooster is een prachtig gelegen complex waar je ook kunt overnachten. 

Ostrog klooster

MONTENEGRO

Er gaan stemmen op dat een kopstuk van de Joegoslavië-oorlog hier heeft ondergedoken gezeten.